Följde norrut kusten på 3000 fots höjd (drygt 1000 meter). Ville hålla lite höjdmarginal då terrängen häruppe, till skillnad från i Skåne, erbjuder ytterst få nödlandningsfält.
Passerade sommarstugan och vingtippade åt farfar som som stod på båtbryggan och vinkade tillbaka.
Hur som helst. Efter cirka 25 minuter flög vi in i kontrollerad luft och påbörjade inflygningen till Skellefteås landningsbana 28. Ingen trafik i området förutom en ambulanshelikopter på motsatt kurs påväg från Luleå till Umeå Flygtornet var dessutom bemannat. Soft! Under planén slog mig tanken att en Skyways Fokker F50 med stor sannolikhet skulle stå på plattan...
Jag kunde inte ha mer rätt - fick nöjet att spana in min framtida praktikplats under motorpådraget efter en studs (startade nämligen igen så snart hjulen tog mark för fortsatt flygning tillbaka till Umeå). Tanken att spaka Fokkern om bara några år kändes helt overklig förstås. Jag undrar hur lång tid det ska ta att övertyga sig själv om att det är på riktigt.
Hej Thomas! Tack! Jag hittar inte din nyckel :S Har du bett någon annan gå iväg med den! Hej så länge!
SvaraRadera