26 juni 2009

Vackert väderfenomen

Jag flög till Skellefteå häromdan. Ännu en kvällsflygning, kom iväg först halv nio. En kallfront hade passerat över under dagen med lite åska men befann sig nu på andra sidan Bottenviken över Finland. Kvar var bara några mindre regnskurar i övrigt klart och fint väder. Kvällssol och vindstilla vid start i Umeå :)

Följde norrut kusten på 3000 fots höjd (drygt 1000 meter). Ville hålla lite höjdmarginal då terrängen häruppe, till skillnad från i Skåne, erbjuder ytterst få nödlandningsfält.

Passerade sommarstugan och vingtippade åt farfar som som stod på båtbryggan och vinkade tillbaka.

Mitt mellan Umeå och Skellefteå bjöd kvällsolen på ett häftigt fenomen. Det började som en vanlig färgstark regnbåge...

...men som växte ju närmre regnskuren vi flög...

...tillslut kom vi i sådan position att regnbågen uppenbarade sig som en enorm obruten cirkel. Knivskarp dessutom! Helt otroligt, jag har aldrig sett något liknande!! Ett ögonblick som tyvärr är omöjligt att föreviga med en simpel mobilkamera.

Hur som helst. Efter cirka 25 minuter flög vi in i kontrollerad luft och påbörjade inflygningen till Skellefteås landningsbana 28. Ingen trafik i området förutom en ambulanshelikopter på motsatt kurs påväg från Luleå till Umeå Flygtornet var dessutom bemannat. Soft! Under planén slog mig tanken att en Skyways Fokker F50 med stor sannolikhet skulle stå på plattan...

Jag kunde inte ha mer rätt - fick nöjet att spana in min framtida praktikplats under motorpådraget efter en studs (startade nämligen igen så snart hjulen tog mark för fortsatt flygning tillbaka till Umeå). Tanken att spaka Fokkern om bara några år kändes helt overklig förstås. Jag undrar hur lång tid det ska ta att övertyga sig själv om att det är på riktigt.

Skellefteå strax efter start bana 28. En dryg halvtimme senare var vi tillbaka i Umeå.

1 kommentar:

  1. Hej Thomas! Tack! Jag hittar inte din nyckel :S Har du bett någon annan gå iväg med den! Hej så länge!

    SvaraRadera