3 juni 2009

Skyways ftw!

OBS. Sedan detta inlägget gjordes har mitt Host-Airline ändrats. Istället blir det City Airline!

I och med att vi läser MPL här på TFHS (se info om det i tidigare inlägg) är vi ju knutna till ett så kallat Host-airline under utbildningstiden där vi även gör vår yrkespraktik. För min del är det svenska bolaget Skyways som gäller. Tänkte jag skull ge er en presentation av bolaget och den aktuella flygplanstypen…

Fokker F50

Skyways flotta består av 10 stycken Fokker F50. Kort om flygplansmodellen: Den tar 50 passagerare i standardutförande, flyger på cirka 25000 fot (7500m) och har en räckvidd på strax under 2000km. Flygplanet är utrustat med två turbopropmotorer (återkommer till vad det är) på vardera 2500hk vilket ger en maxhastighet på drygt 530km/h. Spännvidden mellan vingarna är 29 meter.

Bland de andra flygbolag som flyger Fokker F50 idag hittar man närmast till hands SAS Norge, AirBaltic och Amapola (ett svenskt flygfraktbolag som flyger åt posten).

Flygplanstillverkaren Fokker (Nederländskt) finns inte idag utan gick i konkurs 1996. Vissa delar av bolaget överlevde dock, bland annat den som tillverkade flygplansdelar och utförde underhåll och reparation. Det kom att tas över av Stork Aerospace som fortfarande upprätthåller marknaden av befintliga flygplan (dvs. sälja och renovera).

Min kommande arbetspraktikplats, cockpit i Fokker F50.

Bolaget Skyways då? Bolaget har rötter ändå från 40-talet, då under namnet Avia. I början på 80-talet börjar man flyga reguljärt inom Sverige, dessförinnan hade bolaget sysslat med post-, taxi- och jordbruksflyg. Nysatsningen blir framgångsrik och redan innan decenniets slut har man utökat såväl antalet flygplan som destinationer (även utomlands till Köpenhamn).

I början av 90-talet slår Avia sig samman med Salair (som ägs av rederibolaget Salénia) och blir 1993 tillsammans Skyways. I samma veva tar Salénia över hela ägaransvaret. Två år senare blir Skyways Sveriges största inrikesbolag räknat i antal destinationer (22 st). Man flyger 15 plan - 13 stycken Saab 340 och 2 stycken Fokker F50.

En av Skyways tidigare Saab 340.

Under 90-talets mitt inleds ett samarbete med SAS som 1998 köper 25% av Skyways. Detta är under mycket expansiva år! En rad mindre flygbolag har köpts upp och Skywaysgruppen (som den nu benämns) består innan 90-talets slut av 4 olika bolag. 1999 sprängs miljonvallen beträffande antal passagerare per år (vilket upprätthålls till och med 2004).

År 2000 slås alla bolagen inom Skyways samman under samma namn, hela flottan ges en enhetlig design och man arbetar hårt för att uppnå en tydligare identitet. Det är goda tider och bolaget tilldelas utmärkelsen ”Regional Airline of the Year” i konkurrens med nära 100 andra. Totalt flyger man nu till 34 destinationer med 46 flygplan.

Fokker F50 on top :) Det ryktas om att idén till den nya enhetliga designen här ovan kommer från ett lunchmöte bland "topparna" då företagsnamnet ritades med ett läppstift på en servett.

Så inträffar terroristattackerna i USA under september 2001 som skakar om flygbranschen. Skyways passagerarantal minskas något och Skyways Regional (som är den del inom bolaget som flyger med de minsta flygplanen till de minsta destinationerna) säljs ut. Man renodlar nu affärsidén till att trafikera de stora naven Arlanda och Köpenhamn och övertar i och med detta fem nedlagda SAS-linjer till och från dessa orter. Skyways testar även 2003 att flyga på längre utrikesrutter till bl.a. Dublin och Birmingham med flygplansmodellen Embraer 145.

Höga oljepriser och färre resenärer 2005 gör dock att såväl trafiken med Saab 340 som Embraer 145 avvecklas. Antalet anställda halveras i samband med detta och icke-lönsamma linjer läggs ned. Skyways bestämmer sig för att satsa på en enhetlig flotta, Fokker F50, och försöker således effektivisera verksamheten. Ett undantag sker dock under 2006 då Halmstad-Stockholm trafikeras med AVRO RJ 100.

Skyways Avro RJ 100 gjorde en kortvisit i bolaget. Den är av samma modell som Malmö Aviations flygplan och jag ska väl inte göra någon hemlighet av att jag är riktigt såld på dessa.

Bolaget bestämmer sig för att fokusera på inrikesmarknaden i Sverige med undantag för Köpenhamn och Luxemburg. "Det ska inte ska spela någon större roll var i det regionala Sverige man bor" lyder den nya parollen. Man är fortfarande landets näst största flygbolag räknat på antal destinationer.

Det svåra ekonomiska året 2008 klarar man med vinst samtidigt som flera stora flygbolag går omkull. Vid kalenderårets slut har cirka 800 000 resenärer flugit med bolaget. Fortfarande är det privata rederibolaget Salénia huvudägare medan SAS uttryckt sig vilja sälja sina 25% i Skyways av ekonomiska skäl.

Idag har bolaget som sagt 10 stycken Fokker F50 och flyger 13 inrikes och 2 utrikes destinationer (Köpenhamn och Vilnius).

Senaste nyheten är att flygplanen får nytt utseende, bolaget har bytt hela sin grafiska profil - inklusive logo givetvis. Stilrent säger jag men frågan är om de utmärker sig lika bra som tidigare? Insåg precis att "solen" på fenan faktiskt föreställer turbopropmotorn. Fyndigt :)

Mer än så har jag inte att säga just nu. Kommer framöver att göra efterforskningar på bolaget och flygbranschen i stort. Man vill ju gärna veta om man får jobb efter examen. Men dit är det ju ett tag kvar :) Ha det gott hörrni!

1 kommentar:

  1. :) Jag tycker den gamla loggan var grymt mycket snyggare :P Men men, ska bli grymt skoj att få flyga för dem om ett tag!!!

    SvaraRadera