7 juli 2009

Maxvikt

Blir inte så mycket skrivet nu under semestern. Inte så mycket gjort överhuvudtaget faktiskt ;) Än så länge har jag mest legat på sofflocket - hittills läst ut tre deckare. Men det har såklart blivit en del flygning också. Det går ju inte att hålla sig då klasskompisarna nere i Ljungbyhed nöter på i varsin Cirrus.

Här skymtas lite flyginstrument över min axel. Ovan från vänster: Klocka, fartmätare (95knop), Horisontgyro, Höjdmätare (1500 fot), Navigationsinstrument (förklarar senare). Nedan från vänster: Navigationsinstrument, Svängindikator, Kursgyro (180 grader), Variometer (stigande 600 fot/min), Navigationsinstrument.

Förutom de två turerna jag nämnt tidigare så har jag fått testa maxgränsen på flygplanet, tre vuxna passagerare plus jag själv visade sig innebära lite huvudräkning för att inte överskrida max startvikt.

En PA-28 Archer 181 (i det här fallet Umeåklubbens SE-KMD) väger grovt avrundat ca 750kg och ca 900kg med fulla vingtankar (totalt 182 liter bränsle). Max startvikt för flygplanet är ca 1150kg vilket i det fallet innebär 250kg tillgodo för bagage, pilot och passagerare. Vi var fyra personer à 85kg (inkluderat kläder, kameror, mm) som skulle upp i luften. Tillsammans vägde vi alltså 340kg - hela 90kg för mycket!

Lämnar man en person på marken då? Nej, inte nödvändigtvis. Istället början man räkna: Bränslevikten är 0,7kg/liter och frågan blir "hur mycket bränsle kan jag tanka för att hålla mig inom viktbegränsningarna?" Samt givetvis "klarar jag att flyga den sträckan som jag planerat med den bränslemängden?" Dessutom ska jag ha extrabränsle för minst 45 minuter om något skulle inträffa under färden...

Det löste sig tillsist, vi kom iväg alla fyra på en jättefin kvällstur ner längst Västerbottenskusten. Här är snurrar vi över Norrbyskär, öarna som en gång i tiden stoltserade med Europas största sågverk. Tänk att 1500 personer bodde bofast härute!

Detta är en kortfattad beskrivning på hur man som pilot förbereder varje flygning :) För att krångla till det lite mer kan nämnas att bränsleförbrukningen måste beräknas utifrån vilken effekt motorn är inställd på vilket såklart varierar under flygningen. Sen måste flygtiden korrigeras utefter vindarna - det går alltså inte att mäta sträckan på marken och sedan räkna ut flygtiden endast i förhållande till hastigheten. Nej, flygplanets fart är i förhållande till "omgivande luft" så vindens riktning och styrka vägs in i planeringen för att ge rätt sk "Ground Speed". Därefter kan flygtiden (och bränsleförbrukningen) beräknas.

Medan passagerarna tittar på omgivningen och fotograferar koncentrerar jag mig på att hålla rätt fart, höjd och kurs. Man får heller inte glömma bort att titta ut då vi flyger enligt VFR (Visual Flight Rules) där "se och synas" gäller för att inte krocka. God sikt är alltså a och o :)

Jag har fyllt på med lite länkar i spalten till höger, kommer fortsätta med det allt eftersom. Ta gärna del av tipsen! Du får gärna maila mig om du känner till någon annan kul flygrelaterad sajt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar