
Förutom de två turerna jag nämnt tidigare så har jag fått testa maxgränsen på flygplanet, tre vuxna passagerare plus jag själv visade sig innebära lite huvudräkning för att inte överskrida max startvikt.
En PA-28 Archer 181 (i det här fallet Umeåklubbens SE-KMD) väger grovt avrundat ca 750kg och ca 900kg med fulla vingtankar (totalt 182 liter bränsle). Max startvikt för flygplanet är ca 1150kg vilket i det fallet innebär 250kg tillgodo för bagage, pilot och passagerare. Vi var fyra personer à 85kg (inkluderat kläder, kameror, mm) som skulle upp i luften. Tillsammans vägde vi alltså 340kg - hela 90kg för mycket!
Lämnar man en person på marken då? Nej, inte nödvändigtvis. Istället början man räkna: Bränslevikten är 0,7kg/liter och frågan blir "hur mycket bränsle kan jag tanka för att hålla mig inom viktbegränsningarna?" Samt givetvis "klarar jag att flyga den sträckan som jag planerat med den bränslemängden?" Dessutom ska jag ha extrabränsle för minst 45 minuter om något skulle inträffa under färden...

Detta är en kortfattad beskrivning på hur man som pilot förbereder varje flygning :) För att krångla till det lite mer kan nämnas att bränsleförbrukningen måste beräknas utifrån vilken effekt motorn är inställd på vilket såklart varierar under flygningen. Sen måste flygtiden korrigeras utefter vindarna - det går alltså inte att mäta sträckan på marken och sedan räkna ut flygtiden endast i förhållande till hastigheten. Nej, flygplanets fart är i förhållande till "omgivande luft" så vindens riktning och styrka vägs in i planeringen för att ge rätt sk "Ground Speed". Därefter kan flygtiden (och bränsleförbrukningen) beräknas.

Jag har fyllt på med lite länkar i spalten till höger, kommer fortsätta med det allt eftersom. Ta gärna del av tipsen! Du får gärna maila mig om du känner till någon annan kul flygrelaterad sajt :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar