1 juni 2009

Human Factors

På schemat idag stod bland annat HPL; Human Performance and Limitations dvs. människans förutsättningar och begränsningar i flygmiljöer. Vi frågar oss vilka fysiologiska och psykologiska hinder vi kommer möta i pilotyrket som vi måste lära oss hantera? Hur vi genom träning och rutiner kan bidra till att hålla en så hög säkerhetsnivå som möjligt. Mötet människa och (flyg)maskin men även kommunikationen mellan människa och människa...

Många haverier har exempelvis berott på missförstånd mellan flygplan och flygledning, felavläsning av flyginstrument eller dåligt samarbete (eller förtroende) mellan piloter och datorsystem. Detta måste såklart förebyggas i största möjliga utsträckning - både genom att arbeta med "mjuka områden" (attityder, kommunikation, hälsa, rutinhantering, mm.) men även såklart det mer "fasta" såsom flyginstrumentens utformning och placering, ergonomi i cockpit, tekniska hjälpmedel, mm. Intressant. Faktum är att detta ämnesområde är skolans starkaste inom forskning. Det finns professorer som arbetar här vars nya rön sannolikt påverkar vår utbildning. Införandet av certifikatet MPL (se nedan) är också ett medvetet steg i att öka kunskaper kring detta.

Stress är givetvis en faktor som påverkar yrkesutövandet. Så, hur kan man exempelvis motverka eller minska effekterna av det? Ett sätt är såklart rutiner som sitter i ryggmärgen. Att veta vad man gör OM det ena eller andra inträffar! Jätteviktigt. Vi tittade på ett bra exempel på detta under lektionen - en videoanimation av kraschen i Hudson River i New York tidigare i år. Flygplanet, en Airbus A320 från US Airways, kolliderade nästan omedelbart efter start med fåglar som olyckligt slog ut båda jetmotorerna. Planet nådde bara 1000 meters höjd och var nu helt utan drivkraft. Resultatet blev en nödlandning i floden mellan Manhattan och New Jersy. Piloten lyckades hålla planet helt rakt och alla överlevde (faran med att landa på vatten är att ena vingen tar i och bromsar planet åt ena sidan = det rollar och slås sönder). Men vad som är minst lika imponerande är kommunikationen mellan pilot och flygtornet. Snabbt som attan har flygledaren servat kaptenen med flera alternativ; kursriktningar och landningsplatser (på olika flygplatser). Kaptenen å sin tur låter kolugn (även fast han pratar fort). Mycket professionellt! Se och lyssna genom att klicka på play i rutan nedan.

Flight 1549, nödlandning i Hudson River.

Ett annat haveri inträffade idag utanför Brasilien. En AirFrance A330 förolyckades troligtvis med totalt 228 personer ombord. Vid vår lektions tidpunkt hade planet försvunnit från radarn och varit saknad i några timmar. Vi ägnade några minuter åt att även samtala om detta. Framöver kommer vi noggrannare analysera olika flyghaverier. Vad gick snett? Vad har olyckan haft för påverkan? Hur förhindrar vi att detta sker på nytt?

Oj, va dramatiskt det blev. Jag måste nästan påminna om att flygolyckor är ytterst sällsynta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar