5 juni 2009

Paragrafer och förkortningar

Under veckan har vi börjat med Airlaw. Med det menas Luftfartssystemet och flygoperativa procedurer även fast det vid första anblick mer liknar ett samlingsverk för mer eller mindre obegripliga förkortningar. Tack och lov finns det i slutet av boken en uppställning på de 384 mest förekommande... Inget skämt.

Ingen nyhet kanske att allt som har med flyg att göra innefattas av en hel hög bestämmelser. Och eftersom flyget i hög grad är en internationell företeelse tvingar det myndigheter mellan länder att arbeta ihop - regler och föreskrifter måste stiftas gemensamt. Jag ska inte göra en lång historia av detta utan bara försöka sammanfatta det mest grundläggande så slipper vi fotnoter om detta i fortsättningen ;)

Det största internationella organet kallas International Civil Aviation Organization (ICAO) och dess uppgift är att utveckla principer som alla medlemsländer antingen ska, bör eller råds att följa (så kallade Annex). Idag är cirka 190 stater anslutna.

På europeisk nivå finns också en myndighet som kallas Joint Aviation Authorities (JAA) och som än starkare knyter samman dess medlemsländer. Man har helt enkelt inom Europa enats om att använda exakt samma regelverk. JAA ger ut föreskrifter som kallas Requirements (JAR) exempelvis sådana som rör pilotutbildning och certifikat (JAR-FCL). Nu är det förvisso så att JAA upphör att existera den sista juni efter drygt 40 års verksamhet. Istället tar en EU-baserad myndighet över dess roll som går under namnet European Aviation Safety Agency (EASA). Denna process har redan pågått successivt under en längre tid.

Tillsist har vi på nationell nivå här i Sverige bl.a. Transportstyrelsen som utför tillsyn och utfärdar tillstånd samt Luftfartsverket som driver flygplatser och tillhandahåller luftfartstjänst (flygledning, etc).

Den utbildningen jag läser här på TFHS måste alltså förhålla sig till två stora regelverk. Dels tillhör ju skolan Lunds Universitet och ska därmed följa högskolelagen och de akademiska rutinerna. Sen ska även de bestämmelser som nämnts ovan, dvs de som utfärdats av luftfartsmyndigheterna följas.

JAR-FCL vävs med andra ord in i en akademisk form och resultatet blir en kandidatexamen på 180 högskolepoäng. Därtill har TFHS satt sin egen touch på Trafikflygprogrammet så utöver de krav som JAR-FCL ställer på pilotutbildning kommer vi att läsa in något djupare kunskaper kring Flight Crew Management och Human Factors:

Flight Crew Management innefattar totalt 5 veckor då fokus är på ledarskap riktad mot den kommande yrkesrollen. Denna kurs påbörjar vi redan nästa vecka med UGL (Utveckling av Grupp och Ledare) en utbildning framtagen inom det svenska Försvaret. Innebörden av Human Factors har jag redan berättat om i ett tidigare inlägg men i poängmässigt omfattar den för oss 10 veckor (observera att dessa är poäng utöver det som redan ingår i certifikatskraven).

Det var allt om Airlaw för idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar