6 juni 2009

När börjar flygningen?

Bra fråga, vi väntar fortfarande på att få påbörja flygskolningen. Enligt den ursprungliga planeringen skulle vi flyga torsdag-fredag både den här och förra veckan men saker kom emellan och vi fick ha teorilektioner istället. Lite trist men samtidigt ingen stor grej, vi går inte miste om några flygtimmar utan det blir bara framflyttat.

Jag och de andra i min klasshalva åker hem på sommarledighet från och med midsommar, de övriga sex blir kvar och flyger. Sen skiftar vi efter drygt fyra veckor. Och eftersom vi har UGL nästa vecka så blir det nog för tajt för att hinna upp med en Cirrus för min del. Jag får se fram mot veckorna efter ledigheten istället :)

Någonstans över Västerbotten.

Tack och lov får jag komma upp i luften ändå, hann precis flyga upp för mitt PPL innan jag flyttade hit. Tänkte att det var lika bra att göra bort det. Avgiften till Transportstyrelsen för uppflygningen skulle jag hur som helst måsta betala själv och jag hade redan alla skoltimmar och teoriprov klara (innan jag fick antagningsbeskedet från TFHS). Så väl hemma efter midsommar blir det flygning med klubbens PA-28 Warrior 161 från 1978. De e' najs ;)

På tal om klubbflyg har jag grävt lite i arkivet (läs hårddisken) och hittat några bilder sedan det begav sig. Räknade just ut att det är 8 år sedan jag började med flygning, alltså som 16-åring. Jag har min far att tacka, han tog med hela familjen ut till segelflygklubben på Umeå flygplats en vårdag 2001. Där fick vi testa på 20 minuter var, tillräckligt för att bli biten. Segelflygcertifikat var i hamn redan innan bilkörkortet (japp, det räcker att man är 17 år, och skolflyga får man göra redan som 16-åring). Sen rullade det på under gymnasietiden fram tills jag gjorde värnplikten.

Umeå Segelflygklubb hade två flygplan vi den här tiden, en Fournier RF 5 (som jag aldrig flög) och en SF 25B Motorfalke som jag syns med här på bilden. Båda var sk motorseglare.

Motorfalken (men namnet SE-UBN) rymde två personer tätt utmed varandra. Schysst flygkänsla och relativt god sikt utåt och åt sidorna.

"SE-UBN redo att taxa ut" Viktigt att komma ihåg kepan och en vattenflaska under soliga dagar!

På final bana 32 i Umeå. Notera stödhjulen under vingarna :)

Trots sin ålder var det inget fel på gamle Motorfalken. Den hade förhållandevis god prestanda trots tung (men stark) motor. Konstruktionen var av ramverkstyp - svetsade stålrör och dukklädda trävingar.


Sista flygningen jag gjorde i Umeå Segelflygklubb var under hösten 2005. Under tiden därefter har det blivit ganska lite flygning men istället fokus på lite större flygplan - enmotoriga kolvmotorplan av typen Piper PA-28, ett mycket vanligt klubbplan både här i Sverige och utomlands. Drömmen har varit ett PPL men eftersom jag flyttat runt och hållit på med mycket annat (plus svårigheter att lyckas kombinera bra väder med tillgängliga lärare) krävde det mycket ansträngning att nå hela vägen fram.

En Piper PA-28, i det här fallet en Archer 181 som tillhörde Umeå Flygklubb fram tills i vintras. Beteckning SE-KMD.

Här nedanför fin bilder på de flygplan jag spakat under min PPL-skolning. Överst är Aeroklubben i Göteborg's flygplan: SE-KIE (PA-28 Archer 181) och SE-KMG (PA-28 Warrior 161). Under är Umeå Flygklubbs SE-GVS (PA-28 Warrior 161) och SE-KMD (PA-28 Archer 181). Sistnämnda är min favorit men såldes tyvärr i vintras då klubben köpt en Cessna-182 istället (högvingat flygplan). Ska dock bli spännande att testa den senare i sommar.





























(Ny bild) En ganska standard instrumentpanel på PA-28:an (att jämföra med TFHS Cirrus SR-20 som jag ska lägga upp bilder på senare).

Det var allt för idag, nu ska jag gå och stoppa i mig lite mat...

2 kommentarer:

  1. läägtar efter första flygpasset.. hoppas det går att klämma in veckan innan midsommar. :)

    SvaraRadera
  2. Jättekul att läsa din blogg brorsan :) Toppenbra skrivet!
    Kram
    Tove

    SvaraRadera