2 juni 2009

Motivation

Det är lätt att bli trött under skolveckor. Särskilt då jag har en tendens att komma i säng sent - även ikväll ;) Men trots det (plus alla nya intryck sen jag kom hit) är jag inte alls lika sliten som jag brukar vara av tidiga mornar och långa dagar. Mirakelmedicinen stavas "motivation" och är något som jag injicerar dagligen här i Ljungbyhed.

Konkret exempel från idag: Klockan närmar sig åtta på kvällen. Ett pass på gymmet, sen middag och prat i mobilen har försenat min pluggplanering. Jag sneglar mot meteorologiboken och känner en viss ångest "Borde läsa men jag ska bara..."
En halvtimme senare har jag kollat min facebook, återigen skummat mailen och läst lite på nyheterna. Ingenting har förändrats, jag har bara lyckats smita undan lite till med dåliga ursäkter.

Tar mig samman, väcker huvudet och kroppen ur koman och öppnar sida 27 i boken: Gradientvindar "Om isobarerna inte är raka utan i stället kröker kommer det till en centrifugaleffekt..." *Gäsp*

Plötsligt hörs ett dån från flygfältet utanför fönstret. Tidigare under kvällen har en gammal Vampire DH 100 flugit runt och gjort rollar ovanför våra huvuden (tydligen säljer Ljungbyheds Aeronautiska Sällskap 20 minuter avancerad flygning till intresserade). Men nu är det inte dess vinande jetmotorer som hörs utan ett starkt propellerbuller som inte är skolans eller flygklubbens flygplan...

Jag springer ut på gräsmattan och spanar upp mot himlen. Jajjemän, det är en Spitfire! Mitt framför mina ögon, ovanför mitt huvud! Jag har hört att en sån är uppe och flyger då och då. Tydligen är det en av våra flyglärare som håller på med flygakrobatik utöver jobbet på skolan. Halva Ljunghuset stod ute och bevittnade en hel serie loopar, rollar och andra manövrar. Mäktigt!

Efter detta är det betydligt lättare att gå in igen och sätta sig och plugga. All trötthet är som bortblåst - ersatt med en rejäl dos motivation.

Supermarine Spitfire - ett brittiskt spaningsplan som härstammar från andra världskriget. Flögs även av svenska försvaret under beteckningen S 31.

Här är samma flygplan men igen men målad. Denna bild har jag haft inramad hemma i flera år. Ruskigt snygg eller hur?

Vampire DH 100 - ett brittiskt jaktplan som utvecklades under 40-talet. Ett flertal av dessa var under 50- och 60-talet stationerade i Ljungbyhed på dåvarande F5.

1 kommentar: