22 juni 2009

Flygning i kvällssolen

Igår var det årets längsta dag. I Umeå gick solen ner strax före midnatt och upp bara 2,5 timmar senare. Ljust dygnet runt med andra ord, bara en antydan till skymning men först efter kl 23. Fantastiskt! ...säger jag som ändå kan sova ;)

Midsommardagen uppfyllde förhoppningarna på sol och värme och kvällen bjöd på klarblå himmel med endast försiktiga vindar. Skulle det finnas utrymme för att få flyga något månntro? Jodå, en snabb titt i bokningen visade att planet stod ledigt efter klockan åtta.

Detta var första gången jag begav mig ut i PA-28:an utan lärares närvaro eller uppsikt. Slutförde ju mitt PPL som det sista jag gjorde innan flytten söderut och hann därför inte flyga något privat. Oerhört skönt nu att äntligen vara oberoende men såklart rejält ovant att "sköta sig själv".

Kl 22.30: Jag framför Umeåklubbens Piper PA-28 Warrior 161, tillverkad 1978. Drygt 800kg flygplan med fulla bränsletankar (en i vardera vingen, totalt 182 liter). Därutöver ryms 1 pilot och 3 passagerare, max startvikt 1055kg. IFR-utrustad, dubbelkommando, tuffar på i runt 110 knop i planflykt (ca 200km/h).

Med mig hade jag min far som länge längtat efter att få följa med upp i luften, senaste för honom var då jag flög motorseglare för 4 år sedan. Jag har såklart längtat minst lika mycket att få ha honom som sällskap!

För att bli varm i kläderna efter 5 veckors flyguppehåll låg jag i "trafikvarvet" och övade start och landningar, så kallade "studs och gå". 7 stycken blev det varav alla landningar satt fint! Dock lite dålig höjd- och fartdiciplin till en början. Siktar man på att angöra finalen på 500 fot ska man banne mig göra det, likaså ska 75 knop inte vara 72 eller 78!

Det blev en jättefin (och lagom) tur, loggade 0,7 timmar. Lugnt och behagligt: vinden avtog helt under sista varven och vi var faktiskt nästan helt ensamma i Umeå kontrollzon hela turen (undantag från en startande SAAB 2000). Tänk om det kunde bli fler sådana här kvällar i sommar!


Slutligen bör nämnas att skolflygningen för TFHS 09:1 körde igång idag. Staffan lättade tydligen som först i klassen tätt följd av Anna. Själv är jag inte alls avis!! (Haha, nu växte min näsa flera tum). Hur som helst - jag håller verkligen tummarna för dem, ska bli jättespännande att följa händelserna under dessa 4 veckor. Ska försöka meddela om läget därnere allt eftersom!

Här är en bildlänk från dagens skolpass i Ljungbyhed. Fyra veckor bort för egen del...

3 kommentarer:

  1. Härligt med kvällsflyg! :D

    SvaraRadera
  2. Låter gött!! Här har alla nu gjort sitt andra pass och fått spaka lite mer än igår. I eftermiddag blir det putskurs med tekniska avdelningen :-)

    SvaraRadera
  3. haha, sen får ni spendera alla kvällar med att tvätta flygplan! :P

    SvaraRadera