31 juli 2009

University 403

Första flygveckan avslutad! 5,9 timmar loggade och alla förutom en i min klassgrupp har hittills skolat sex pass. Högt tempo men det funkar så länge man ligger i. Det gäller att lära sig rutinerna utantill både vad gäller själva handhavandet av flygplanet (checklistor, flyginstrument, roderkoordination, etc) samt hur man ska färdas i området ex till och från övningszonerna (rutter, höjder, radiokommunikation, etc).

Kan bli rätt mycket emellanåt när man ska kartnavigera (i hög fart), hålla uppsikt utåt, läsa checklistan, ligga "rätt på vingarna", bibehålla höjd och kurs samt sköta kommunikationen med flygtornet. Samtidigt givetvis... Hehe, vet dock av egen erfarenhet att mycket sätter sig i ryggraden tillslut men såhär i början - i ett nytt flygplan med nya rutiner plus ett helt nytt geografiskt område - blir det ganska svettigt. Oftast är det höjden som barkar iväg åt något håll...

Här är jag framför SE-LUF som jag hittills flygit mest. Ser ju rätt avslappnad ut trots att jag säkert har hundra saker snurrandes i huvudet inför flygpasset :) Gäller att få allt att stämma som man tränat på sist samt komma väl påläst till nästa lektion...

En bild på cockpit i Cirrus SR-20, samma flygplan som bilden ovan. Här är visserligen alla system avstängda men det ger ändå en skaplig bild av arbetsplatsen. Befälhavaren (pilot in command, PIC) sitter alltid på vänster sida, detsamma gäller flygelever.

Som jag nämnde tidigare jobbar vi än så länge med grundläggande flygövningar. "Flyga rent" är fokus nu i början men redan nästa vecka påbörjas start- och landningsträningen samt hanterande av "onormala situationer". Återkommer till det.

Här är David och övar med SE-LUG. Västersväng strax efter start. Luftrummet närmast flygplatsen är så kallad "kontrollerad luft" så rutinen här på Ljungbyhed är att (efter start) stiga till 700 fot (ca 200 meter) och därefter hålla den höjden tills dess att man når "okontrollerad luft" och något av övningsområdena. Där i sin tur händer det att vi flyger ända upp till ca 2500m under de olika övningarna.

Under den här veckan har vädret varit sådant att vi ofta stigit "ontop" under flygpassen dvs upp ovanför molnen. Dock så länge vi flyger/skolar VFR (enligt visuella flygregler) så får vi inte åka igenom moln för då upphör ju sikten och vi ser inte utåt! Detta skulle göra det omöjligt att upptäcka, eller synas från, andra flygplan... Men om det är ett brutet molntäcke eller helst små vita "tussar" funkar det, då flyger man bara igenom de luckor som man hittar. Det är alltid en mäktig känsla att kryssa mellan molnen - då känns det verkligen som att man flyger :)

Johanna ser glad och nöjd ut (som vanligt) efter sitt flygpass.

Taxi tillbaka från landningsbanan till "platta 5" som är uppställningsytan utanför hangaren. Just vad gäller taxning så skiljer sig SR-20 markant från exempelvis en PA-28. Cirrus har nämligen fritt roterande noshjul så istället för att styra flygplanet med fotpedaler direkt sammanläkade till noshjulet som jag är van, taxas Cirrusen genom att bromsa med de övriga två hjulen samt med hjälp av sidrodret (längst bak på fenan). Lite knepigt till en början.

Ännu en skillnad mot för det jag är van är att alla TFHS flygstudenter har var sitt callsign. I stället för att ropa upp flygtornet med den registreringskod som flygplanet har (t.ex. "SE-LUF") så säger vi istället University + sifferkod. Mitt personliga callsign är University 403.

Mellan flygpassen har vi möjlighet att koppla markström till ev flygplan i hangaren. Då kan man sitta och bekanta sig med flygplanet i lugn och ro - öva på checklistan lyssna på trafiksnacket och utforska menyer och funktioner i systemet.

Och nu är veckan slut! Det känns skönt samtidigt som det är oerhört roligt att plugga (läs flyga). Kan nog vara bra att låta kunskaperna och intrycken sjunka in i lugn och ro. Dock blir det nog en hel del plugg i alla fall, åtminstone på söndag. Men i morgonbitti väntar en riktigt goo sovmorgon... Blir nog en sväng till Helsingborg på dagen...

Sista bilden från när jag och Johan var och klättrade häromdan. En klippvägg som låg inte alls särskilt långt från Ljungbyhed :) Här är Johan på g att bemästra en överhängande led. Strongt!

3 kommentarer:

  1. Var är Johan på bilden??

    SvaraRadera
  2. Kolla högst upp i mitten på bilden så ser du en människa underifrån. Det är Johan :)

    SvaraRadera
  3. nu ser jag! Där skulle jag aldrig komma upp :P

    SvaraRadera