
Förväntningarna på Cirrus SR-20 har varit höga från min sida men samtidigt har jag gått och funderat på "Hur stor skillnad kan det egentligen vara från det jag flugit tidigare?" Svaret fick jag redan första flygpasset - enorm skillnad - och ännu har jag bara skrapat på ytan :)
Flygmaskinen är grym både till interiör, flygkänsla och instrumentering (finns att se en bild på cockpit i ett tidigare inlägg). Fräckast är nog ändå LCD-skärmarna som verkar kunna svara på det mesta... Får man exempelvis ett annat flygplan för nära inpå hör man "Traffic! Traffic!" i lurarna och planet visas på en kartbild. Du informeras även om groundspeed, verklig kurslinje, aktuell vindriktning och vindhastighet, avstånd till flygplatser runtomkring, etc etc. Den assisterar också ex vid magring av bränslet, aktiverar transpondern automatiskt samt erbjuder en fullständig autopilot som flyger planet efter angivna kurser, waypoints, höjder, etc etc... Detta är bara ett axplock.

Våra flygpass hittills har fokuserats på att nöta in rutiner kring Preflight Inspection och Normal Procedures Checklist. Dvs förberedelser/kontroller inför flygning och grundläggande handhavande under flygning = taxa, stig, sjunk, cruise, svänga, hålla höjden, flyga rent, navigera... Vi har även nosat lite på start, landning, inflygning, etc. Såklart en del repetition för egen del men SR-20 skiljer sig rejält från PA-28 som jag är van. M a o nya rutiner att minnas och en ny jakt efter den där "flygkänslan" som så småningom infinner sig när de grundläggande bitarna börjar falla på plats.
Har riktigt mycket att plugga på nu. Intensivt såhär till en början när så mycket är nytt. Men om ett par dagar hoppas jag att man hinner ikapp lite så att även teoriböckerna får plockas ner från hyllan. Nu går tiden före/mellan/efter flygpassen istället åt att bläddra i Operation Manual, Pilots Operating Handbook, Pilot Study Guide och Course Training Manual... *pjuhh*
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar