9 juli 2009

Rapport från Ljungbyhed

Ska försöka återge lite kort vad som händer i Ljungbyhed. Halva klassen (6 personer) är ju som sagt kvar på skolan medan mitt gäng är på semester. Om två veckor ska vi skifta.

Målet under sommarveckorna i skolan är att hinna flyga så mycket som möjligt. Det betyder cirka 1-2 pass per dag under fyra veckor. Förhållanderna är goda: dels är det färre studenter på skolan under sommarveckorna, dels mycket mindre teorilektioner på dagarna. I regel är vädret även som gynnsammast nu under sommaren. Fullt ös alltså :)

Skolans Cirrus SR-20.

PPL-utbildningen (privatflygarlicensen) som Trafikflygprogrammet inleds med ska omfatta minst 45 flygtimmar. Man följer en detaljerad läroplan som börjar med att eleven lär sig hålla höjd, kurs och fart. Man känner också på rodrens "primära och sekundära verkan", övar svängar, stig och sjunk (sk plané).

Skolflygplanen är utrustade med dubbelkommando vilket innebär att även läraren kan styra flygplanet från sin högersits. Detta sker givetvis i stor utsträckning i början men ganska snart övertar eleven kontrollen mer och mer. Redan efter ett par lektioner påbörjas start- och landningsövningar.

Ett par stycken av skolans flygplan uppställda utanför hangaren.

Efter cirka 15-20 skoltimmar i luften är det dags för första EK-passet dvs då eleven släpps iväg ensam för första gången. EK betyder Enkel Kommando och dessa lektioner inleds med att eleven får testa några sk "studs och gå" utan lärare i planet. Relativt stor del av utbildningen, cirka 10-15 timmar genomförs sedan på det här sättet: man flyger övningar tillsammans med lärare sen utför man dem helt på egen hand ensam i luften. En speciell känsla såklart i början. Helt klart en milstolpe i flygutbildningen men mycket återstår ännu...

Pre flight inspection - en kontroll av flygplanet som görs inför varje flygning för att säkerställa att allt är helt & rent.

Efter den grundläggande flygträningen är genomförd påbörjas svårare övningar såsom simulerade "motorbortfall" eller andra nödprocedurer. Man tränar också navigering, branta svängar och sk bedömningslandningar då motorn endast går på tomgång från ett utgångsläge (en viss höjd och distans från landningsbanan) samt fler lite knivigare övningar.
T.ex. om du av misstag förlorar sikten (ex hamnar i moln) ska du kunna ta dig därifrån säkert utan att tappa kontrollen: sk instrumentflygning vilket kommer övas betydligt mycket mer senare här på TFHS. Men privatflygarlicensen, PPL, kräver i stort sett bara kännedom om detta.

Två Cirrus taxar ut för start. Ljungbyhed har två parallella landningsbanor.

I Ljungbyhed har mina klasskamrater flygit cirka 15-20 timmar nu och i förrgår var det så dags för deras första EK! Dessa bilder är från Staffans och Jacobs bloggar - läs mer där (länkar till höger), klart är i alla fall att allt flyter på bra där nere i Skåne. Toppenvädret gör att de ligger före i planeringen.

Davin skakar hand med flygläraren efter sitt första EK-pass.

Sann glädje :D Anna kramar om Jacob efter första flygningen ensam. Bra jobbat!!!

Själv sitter jag här i stugan utmed Västerbottenskusten och ler glatt åt att de lyckas så bra. Alla sex! Är å andra sidan inte förvånad :)
Känns bara så skumt att de är där och jag är här, Ljungbyhed känns på något sätt som en dröm - något som inte var på riktigt. Har ännu långt ifrån fattat att jag faktiskt flyttat dit ner och ska tillbaka och bo där - ett bra tag framöver dessutom! Jättemärklig tanke...

4 kommentarer:

  1. Håller med! Fattar inte att jag faktiskt börjat.. känns nästan lite overkligt! Ska bli grymt skoj att börja igen! :D

    SvaraRadera
  2. Ni kommer få skitkul när ni börjar flyga efter ledigheten! Tittar förbi när ni är tillbaka och flyger.

    Nu är det semester! :-)

    SvaraRadera
  3. inlägg från klassträff på grönan? ;)

    SvaraRadera
  4. En vecka kvar tills ni får rocka loss i Cirrusarna :D

    SvaraRadera