27 juli 2009

Slut på vilan, nu börjar allvaret...

Nu är sommarlovet slut. Igår kom jag tillbaka till Ljungbyhed efter flera veckors ledighet. Nu väntar 3 intensiva flygveckor. Enligt planeringen ska vi hinna med 19 flyglektioner på den här tiden alltså minst ett pass om dagen. Återstår att se om vädret tillåter det *håller tummarna*. Ska hur som helst bli jättespännande att få lära känna en helt ny flygplansmodell - rent av en helt ny flygplansgeneration: Cirrus SR-20.

Snart så... En fin bild på en Cirrus SR-20 (från Cirrusaircraft.com).

Är nöjd med ledigheten i den bemärkelsen att jag kunnat och hunnit flyga en hel del. Har loggat 6,4 flygtimmar i dagboken fördelat på 8 tillfällen inser jag vid en snabb sammanräkning... Tack och lov har många velat följa med upp i luften och (inte minst) dela på kostnaden för kalaset. Tyvärr är privatflygningen ingen hobby som är gratis i synnerhet inte om man som lever på CSN ;)
(Som privatflygare med PPL, Private Pilot License, får man alltså inte ta betalt ens av kompisar och vänner utan endast splitta på kostnaden. Annars räknas det som kommersiell verksamhet vilket kräver CPL; Commercial Pilot License).

Och det har blivit dyrare. Flygavgifterna har ökat rejält på senare tid sedan bränsleskatten höjts. Nu ligger priset på mellan 900-1100 kr/timmen då jag hyr ett flygplan inom den flygklubb jag är medlem i, en ökning på cirka 200 kr. Ändå ligger vi rätt lågt i pris. När jag gästskolade nere i södra Sverige låg kostnaden på närmare 1500-1600 kr/timmen (exklusive lärarersättning eftersom det var utbildning). Tack och lov finns det 4 stolar i PA-28:an så så snart man har sin licens i handen kan det bli betydligt billigare att flyga.

Jag drar ut en PA-28 ur hangaren. Ska snart åka en tur med 3 kompisar. Ungefär 800 kg väger planet med fulla bränsletankar men ändå rullar det rätt lätt :)

Hoppas jag inte skrämmer någon med mitt prat om pengar. Det är dyrt att flyga det hymlar jag inte om men det finns sätt att tackla kostnaderna på (mer än att välja en billig flygskola). Enklast är nog att göra som jag gjorde helt enkelt dra ut på utbildningstiden över en längre tidsperiod och anpassa utgiften till sin inkomst. Rent teoretiskt kan man ju erhålla ett PPL på en flygsäsong men det kan även ta flera år vilket det oftast gör. Man kan även välja vad man ska flyga - det finns ju "lättare kategorier" exempelvis segelflyg och så kallat Ultralätt (flygplan under 450kg) där timkostnaden är betydligt lägre...

Umeåklubbens PA-28 i motljus! Jag klättrar runt under en så kallad Preflight Inspection. Bild tagen av en kompis som är fotointresserad, tror han brände av ytterligare 500 bilder när vi väl var i luften...

Tillbaka till TFHS. Imorgon är det dags att inta västersitsen i Cirrusen - det första riktiga flygpasset!! Hade faktiskt ett idag också men det var bara introduktion då flygläraren i stort sett skjutsade runt mig 40 minuter medan jag följde med på kartan. Men självklart gick vi även igenom saker som checklistan, grundläggande flygrutiner, in- och utflygningsvägar, instrument, etc. Skolans flygplan är nästan som natt och dag mot vad jag flygit tidigare. Modernt är bara förnamnet :)

Nu ska jag dra in årorna för imorgon är det Weather Briefing klockan 07.40. Hoppas det inte tar allt för länge att bota baksmällan som ledigheten burit med sig - en helt sabbad dygnsrytm hehe... Jag siktar på på att hinna lägga ut lite bilder från första flygpassen redan imorgon. Den som lever får se ;P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar