5 augusti 2009

Flygnörderi

Det är lätt att hamna på sidospår medan man sitter och plöjer skolböcker. "Jag ska bara kolla mailen 2 sekunder" blir ofta extrema sidvindslandningar på Youtube eller klickande bland flygmodeller på Wikipedia. Min vanligaste bortförklaring till detta är att det är i "studiesyfte". Haha ja förvisso är det ju flygrelaterat men det hjälper mig knappast på de första skolproven vecka 36 ;P

(Nu fick jag dåligt samvete för att jag sitter här och skriver istället för att förbereda min flyglektion kl 14)

Här är ännu en sajt som lätt slukar tid nämligen Flygradar.nu som visar flygplan ovanför Skandinavien i realtid. Haha, sjukt nördigt men lik förbannat fascinerade att följa. På slutet har jag spanat efter Airbus A380 som passerar över Sverige då och då. Vanligtvis mellan kl 14-15 måndag, onsdag och fredag samt under tidig morgon dagarna därpå. Har man tur flyger den dessutom rakt ovanför huvudet så man kan se den med blotta ögat (har sett foton tagna på den från Umeå i norr till Malmö i söder).

Tänk så perfekt det vore om jag kunde lyssna på radiotrafiken samtidigt som jag tittar på flygradarn. Då hade det lätt kunnat kategoriseras som studier!! Tyvärr har jag inte lyckats hitta live-sändningar av flygtrafik inom Sverige ännu. Tipsa mig gärna!

Däremot finns det gott om webbsajter som sänder streamad flygradiotrafik från utlandet. Här är två tips där det snackas en hel del: Schiphol Airport i Amsterdam (lyssna med Flash eller Java) och JFK Airport i New York (Flash eller Java)

Flygradiokommunikation i allmänhet brukar i början vara svår att förstå (i synnerhet den som jag länkat till ovan från storflygplatser). Man använder sig ofta av förkortningar eller andra kryptiska fraser för att snabba på det hela - mycket information ska utbytas under kortast möjliga tid. Men allt eftersom lär man sig lyssna på "rätt sätt" och kan förbereda sig på vad som komma skall. Allt rabblas vanligtvis i samma ordning och det finns rutiner kring när saker ska sägas och på vilket sätt. Ju bättre förberedd (och påläst på dagens förhållanden) du är desto mindre överaskningar möter du.


I det här filmklippet kan man tydligt höra radiotrafiken mellan piloter och kontrolltornet i samband med en nödsituation. Denna typ av kommunikation (nöd) är visserligen ovanlig och lite speciell men lärorik att lyssna på. En liknande händelse finns inspelad från nödlandningen i Hudsonfloden i våras. Jag har länkat till den i ett tidigare inlägg.

I Sverige får man prata både svenska och engelska i radion. Här på TFHS börjar vi med svenska under de första ca 20 timmarna. Därefter (efter första ensamflygningen) är det engelska för hela slanten eftersom det är det språk som uteslutande tillämpas av den kommersiella flygtrafiken.

I cockpit sker också snacket på engelska, alltså mellan piloterna. Alla procedurer, kontroller, och listor utläses på engelska. Detta är däremot något vi börjat med redan från start här på TFHS.


Slutligen en "liten" flygnyhet. Den här lite annorlunda informationsfilmen har det brittiska charterbolaget Thomson (som tillhör flygbolaget Tui) skapat för att fånga passagerarnas uppmärksamhet under flygsäkerhetsgenomgångarna. Efter att ha testats i mindre skala med mycket gott resultat används nu filmen på alla flygningar. Och det funkar - eller hur :D

4 kommentarer:

  1. Haha, safety-filmen var ju bara underbar! :D

    SvaraRadera
  2. Här finns live-sändningar från Landvetter: http://vison.dyndns.org:8000/ Brukar ha det på bakgrunden när jag pluggar. Mycket intressant blog =)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket. Precis vad jag letat efter :)

    SvaraRadera
  4. Du vet väl att det var Henrik i 01:1 som var styrman på Thomson 263H?

    Kämpa på.
    //Mange 06:1

    SvaraRadera