Med PPL får du (om inga påbyggnadsutbildningar gjorts) flyga enmotoriga kolvmotorflygplan upp till en viss vikt i klart väder vid ljusa förhållanden. Det får inte ske i förvärvssyfte utan för nöjes skull - alltså helt ok att ta med kompisar/passagerare så länge man delar på kostnaderna. Vanligast är att man som PPL-innehavare är medlem i en flygklubb och betalar en typ av hyresavgift för den tid man flyger ett plan. Typiska klubbplan för privatflygning är Cessna 150/172 eller Piper PA-28.
Detta certifikat är alltså steg 1 på TFHS Trafikflygprogram och ska ge oss en grund att stå på innan yrkesskolningen tar fart på riktigt. Går allt enligt planeringen så har alla sitt PPL i handen redan under hösten någon gång i november. Minst 45 flygtimmar (inklusive det ena och andra) är det som krävs. Dock märks skillnad från skolning på flygklubb tydligt redan nu i tänk, rutiner och procedurer. Slutmålet ju är ett helt annat - ett MPL istället för ett PPL. Mer att läsa om utbildningen på TFHS finns i tidigare inlägg t.ex. här (uppdaterad text).
Jag och ytterligare två i min klass har ju redan PPL sedan tidigare med vi skriver teoriproven ändå. De görs nämligen i två omgångar - först skolans egna prov som alla skriver därefter Transportstyrelsens prov (myndigheten som utfärdar certifikaten) som vi tre slipper :) Sistnämnda ska ske på tisdag därför blir det några dagar extra ledigt för egen del - tid att andas ut lite innan nästa teoripaket påbörjas - det för ATPL, Airline Transport Pilot License. Tror inte att "tio gånger mer" är att överdriva men det ska såklart bli kul!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar