27 augusti 2009

Första skolproven

Den här veckan har varit fullt upp för oss. Idag var det nämligen dags att tenta av den böcker vi läst hittills dvs teorin för att erhålla PPL, Private Pilot License. Mycket läsning med andra ord, därav lite aktivitet här.

Redan på privatflygarnivå är teorin omfattande. De ämnen man läser är bl.a. Meteorologi, Aerodynamik, Radiotelefoni, Luftfartssystem, Navigation, Flygfysiologi, Operativa procedurer, Flygpsykologi och Färdplanering. Litteraturen säljs på KSAB.

Med PPL får du (om inga påbyggnadsutbildningar gjorts) flyga enmotoriga kolvmotorflygplan upp till en viss vikt i klart väder vid ljusa förhållanden. Det får inte ske i förvärvssyfte utan för nöjes skull - alltså helt ok att ta med kompisar/passagerare så länge man delar på kostnaderna. Vanligast är att man som PPL-innehavare är medlem i en flygklubb och betalar en typ av hyresavgift för den tid man flyger ett plan. Typiska klubbplan för privatflygning är Cessna 150/172 eller Piper PA-28.

Detta certifikat är alltså steg 1 på TFHS Trafikflygprogram och ska ge oss en grund att stå på innan yrkesskolningen tar fart på riktigt. Går allt enligt planeringen så har alla sitt PPL i handen redan under hösten någon gång i november. Minst 45 flygtimmar (inklusive det ena och andra) är det som krävs. Dock märks skillnad från skolning på flygklubb tydligt redan nu i tänk, rutiner och procedurer. Slutmålet ju är ett helt annat - ett MPL istället för ett PPL. Mer att läsa om utbildningen på TFHS finns i tidigare inlägg t.ex. här (uppdaterad text).

Jag och ytterligare två i min klass har ju redan PPL sedan tidigare med vi skriver teoriproven ändå. De görs nämligen i två omgångar - först skolans egna prov som alla skriver därefter Transportstyrelsens prov (myndigheten som utfärdar certifikaten) som vi tre slipper :) Sistnämnda ska ske på tisdag därför blir det några dagar extra ledigt för egen del - tid att andas ut lite innan nästa teoripaket påbörjas - det för ATPL, Airline Transport Pilot License. Tror inte att "tio gånger mer" är att överdriva men det ska såklart bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar