11 augusti 2009

Fullt ös medvetslös

Tre intensiva veckor börjar ta på krafterna. Idag har jag flygit pass 16 och 17: först "Take-off and landing" i morse då jag gjorde 10 start/landningar i ett svep sedan en navigationstur på cirka 50 minuter.

Kul - riktigt kul men det ska bli skönt med helg om jag säger så ;) Trötta dagar när man sätter sig längst bak i föreläsningssalen och halvslumrar existerar inte här på TFHS. Dels är vi ju bara 6 i klassen (andra halvan återvänder under helgen), dels genomförs flygpassen som privatlektioner - endast flygplanet, läraren och du - det är bara att prestera.

(Sådär, nu har jag printat ut en kopp kaffe. Alla bekymmer bortblåsta.)


Vi närmar oss första etappmålet med stormsteg - första soloflygningen som är planerad imorgon klockan 9:40 för min del. Det ska bli spännande! Börjar ha närmare 60 landningar med Cirrus SR-20 nu så ett par på egen hand ska nog gå galant. Eller va tusan ner kommer man ju alltid ;P

Ett par "studsar" är iaf tanken att vi ska genomföra om nu bara vädret håller sig inom ramarna. Jag håller tummarna inte minst med anledning av min flygarmustasch. Visserligen är den knappt är värd namnet men tills första EK (soloturen) är avklarad måste den fortsätta växa... och jag som ska på bröllop i helgen :/

På tal om väder. Vi inleder alltid dagen med en Weather Briefing klockan 07:45 där alla som ska flyga under dagen samlas (lärare och studenter). Tillsammans tittar vi igenom flygvädret och funderar på huruvida det är flygbart eller ej. Information vi använder finns att ta del av på nätet för vem som helst, bara att surfa in på Luftfartsverkets vädersida där aktuella observationer och prognoser publiceras var och varannan timme.

Kraven på vädret varierar såklart beroende på vilken flyglektion man skall genomföra. I "trafikvarvet" (ex när man tränar start och landning) behöver inte sikten och molnhöjden vara tiptop då man flyger lågt och med flygplatsen hela tiden i sikte. Däremot är höga moln och god sikt en förutsättning för att kunna öva exempelvis stig, sjunk och urgångar ur "onormala flyglägen" (som vanligtvis innebär stor höjdförlust och höga hastigheter). Vinden är såklart också en faktor - både hur stark den är samt i vilken riktning den blåser. Känsligast är man vid landning då vindstilla eller rak motvind är det optimala. Sidvind desto knepigare.

Framöver kommer vi sedan börja skola IFR alltså enligt de instrumentella flygreglerna. Då blir molnhöjder och andra siktvärden av mindre betydelse eftersom man inte flyger visuellt (VFR) längre utan istället med större hjälp av trafikledning och flyginstrument.

Flygschemat ser ut ungefär såhär (jag är HOL University 403). Här kan jag se vilket pass jag ska genomföra, vilken lärare jag ska flyga med, vilken tid, i vilket område etc...

Sen är det bara att ge sig i kast med förberedelserna. Bland annat har vi Pilot Study Guide som beskriver varje övning (ses här i kombination med ett foto på cockpit i SR-20).

Under nav-turerna måste kartan förberedas med färdlinjer, distanser, brytpunkter, höjder, mm...

Allt för att få ut så mycket som möjligt av flygpasset :)

Efter varje flygpass sätter man sig sedan med läraren för att i lugn och ro prata igenom övningen och få feedback. Man tittar även igenom att alla moment är genomförda och godkända (bokstäverna motsvarar vilka kunskapskrav som ställs under passet).

Nu hör jag regnet på utanför fönstret men det finns ingen anledning att oroa sig för imorgon. Såhär har det varit i flera dagar nu. Korta intensiva skurar (som nu) är egentligen inte är något hinder för flygningen annat än att sikten tillfälligt kan försämras runt flygplatsen. Oftast passerar det förbi ganska fort. Det som är svårare att sia om är vindarna. Men det får visa sig imorgon - dagen D :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar