19 oktober 2009

Hösten har kommit till Skåne

Nej men om jag skulle ta och komma igång med bloggandet igen :) Haha, Staffan har fällt många kommentarer om min "frånvaro" senaste månaden, nu blir han nog förvånad. Han är desto mer aktiv, dessutom är han utrustad med en riktigt schysst kamera så jag rekommenderar verkligen hans blogg om ni vill få en klarare bild över vår vardag här på TFHS.

Inte helt otippat är september och oktober den tuffaste tiden på året för min del med mycket att göra. Jag har många, kanske för många, engagemang utanför skolan som jag jobbar med. Samtidigt känns det både viktigt och givande. Både ett bra sätt att hålla kontakten med gamla vänner samt ett sätt att höja blicken. Känner att det skulle vara lätt att kanske bli allt för "insnöad" på flygning inte minst med tanke på vår isolerade miljö här i Ljungbyhed. Haha, fast när jag tänker efter lägger jag nog minst 80% av min tid på skolan och plugget...


Så händer på TFHS? Jo, jag har lämnat tre teoriveckor bakom mig med intensiva studier inom Meteorologi, Navigation och Airlaw (luftfartsystemet). Första skolproven är avklarade, man skulle kanske kunna likna det vid "halvtid" i första teoriblocket inom ATPL. Till jul ska vi vara klar med dessa tre ämnen. 12 återstår...

Efter vi har övergått till att läsa ATPL-teorin så är all litteratur på engelska. Något jag varit lite orolig för men som gick förvånansvärt snabbt att vänja sig vid. Det här är från boken General Navigation.

Nu är det dock återigen flygning som står på schemat ett bra tag framöver. Det känns jättekul, jag har verkligen längtat upp i luften under de vackra höstveckor som passerat. Inledde i måndags med en navigationstur till Malmö och Kristianstads flygplats. Har även hunnit med ett solopass i trafikvarvet för att slipa på landningar på tomgång (simulerade motorbortfall) samt det första riktiga instrumentpasset (då man flyger utan sikt utåt enbart med hjälp av flyginstrumenten).

Skånehösten har dock allt mer börjat visa sitt rätta ansikte. Det betyder DIMMA! Senast idag fick jag mitt flygpass inställt pga detta - samma navigationspass nämnt ovan fast solo. Det får bli imorgon istället, som plåster på såren fick jag istället skola ett instrumentpass. Klicka på bilden så ser du delar från dagens flygschema, jag har callsign UNY403 "university403" och initialerna HOL.

Flygveckorna framöver kommer nu framför allt syfta till att avsluta PPL-skolningen (det inledande Privatflygcertifikatet) vilket innebär cirka 45-50 flygtimmar. Sen går vi vidare med IFR-flygning då det blir desto mer "procedurer" att lära sig. Helt enkelt flygning utan visuella hjälpmedel - primärt med hjälp av flyginstrumenten vilket innebär att man måste hålla sig till vissa förutbestämda regler kring planering, vägval, start, landning, etc. Du förväntas alltså inte se ut utan leds av flygtrafikledning och använder radiofyrar, gps och andra system för navigering.
Råkar man sen ha sikt framåt och ner till marken så är det bara bonus. Men det säger sig själv, att när det börjar handla om höga höjder, moln, mm (vilket det normalt gör inom trafikflyget) så blir visuell navigering efter karta och kompass mycket svårt.

Nu har jag vi nog skrapat ihop närmare 35 timmar i Cirrus SR-20. Mycket återstår, totalt 100 flygtimmar ska det bli i dessa maskiner men frågan är om vi hinner mycket mer än halvvägs dit innan vinteruppehållet. Drygt tre månader står flygplanen stilla mest på grund väderförhållandena som lämnar en hel del att önska. Under den tiden flyger vi istället simulator. Blir nog en hel del teoristudier också förmodar jag :)

David har landat efter ett solopass. Den här bilden är ett par veckor gammal, kan ha varit efter vår första soloflygning. Han ser nöjd ut hur som helst :)

Korridorliv ;) Hehe, detta är ingen representativ bild från vårt boende men det visar ändå hur det kan vara kring lunchtid. Kan dock inte klaga på boendet här i Ljunghusen, det är trevligt och det blir en schysst gemenskap att bo såpass tätt inpå varandra. Som jag nämnt tidigare så hjälper närheten till skolan och den relativt isolerade tillvaron här i Ljungbyhed till att skapa en bra studiemiljö. Vi sitter som regel tillsammans på kvällarna och pluggar eller planerar flygpass.

Nära till allt! I helgen besökte vi Köpenhamn över dagen, jag och två klasskompisar. Två timmar tog det via buss och tåg vilket man knappast kan klaga på. Skåne må vara platt men det har allt sina fördelar ;)

1 kommentar:

  1. Kors i taket, bloggtorkan är över! ;-)
    Nu är det bara att fortsätta på detta spåret!

    /Staffan

    SvaraRadera