24 oktober 2009

Flightspotting

Jag var i Köpenhamn idag och hade turen att passera under finalen på en av Kastrups landningsbanor. Eftersom det är Nordens största flygplats så skymtade vi en hel del flygplan bl.a. en Boeing 747 från Korean Air samt en ny fräsch CRJ900 från SAS Danmark :)

Jag har alltid intresserat mig för flygplan, tyckt att de är sjukt fascinerande att beskåda, dock har det här med flygplansmodeller aldrig riktigt satt sig (på samma sätt är jag helt borta vad gäller bilmärken och bilmodeller). Men sedan jag flyttade hit till Ljungbyhed har faktiskt det blivit ändring på det. Ja, åtminstone vad gäller flyg hehe...

Vad är det som kommer här?

Det här med att titta på och fotografera flygplan har faktiskt ett namn nämligen Flightspotting och det är tametusan riktigt kul när man börjar få kläm på alla olika flygmaskiner. Jag tänkte jag skulle ge en liten introduktion till er som är intresserade och berätta hur jag lärt mig se skillnad på de vanligaste trafikflygplanen :) Det blir rätt kortfattat men jag har länkar vidare till mer information kring varje modell. Observera att alla bilder (som för övrigt kommer från Wikimedia Commons) går att klicka på för att se större...

Avro RJ-serien får vara först ut idag :) Den är rätt lätt att känna igen med sina höga nedåtsvepta vingar och fyra motorer. RJ85 (bilden) är något kortare än RJ100 (som bl.a. Malmö Aviation flyger). Serien tillverkas av British Aerospace och är en uppgradering på den äldre BAe 146-serien. Läs mer här...

Boeing 737 är världens mest sålda trafikflygplan tillverkad i drygt 6000 exemplar hittills. Karaktäristiskt är den spetsiga nosen och stjärtfenans tydliga böj i framkanten. Vissa av de nyare varianterna har motorer med lite tillplattad undersida, fler och fler utrustas dessutom med "uppåtböjda" vingspetsar (så kallade winglets). 737 finns såklart i en mängd varianter även om de är rätt lika utvändigt (framförallt längden skiljer). Läs mer här...

Airbus A320 kan man säga är Airbus motsvarighet till Boeings 737 ovan. De är alltså ganska lika i storlek. Det som skiljer tydligast är förutom en rundare nos, en större kantigare wingbox (vingarnas infästning i kroppen) samt dess karaktäristiska winglets formade som en pil riktad framåt. Stjärtfenan är dessutom mycket rakare i framkant och bakänden mer formad som ett runt rör. Varianterna kallas A318, A319 och A321 och skiljer sig även de framförallt i längd (längst siffra = kortast). Läs mer här...

McDonnell Douglas MD-80 är lätt att känna igen med sin långa smala kropp och de två motorerna fästa längst bak istället för på vingarna (den ovanligare modellen MD-90 är snarlik men har betydligt större motorer). MD-80 har en så kallad T-tail (stabilisatorn placerad på fenans topp), en tydligt platt vertikal bakände samt extra fönster i cockpit riktade snett uppåt. Läs mer om modellen i blogginlägget En närmare titt på MD-80 (där även DC-9 och Boeing 717 nämns som är nära besläktade).

Bombardier CRJ900 syns kanske inte så jätteofta men jag är rätt förtjust i den så den får vara med här :) Flygs bl.a. av SAS Danmark. Smalt spetsigt utseende med relativt små motorer placerade längst bak på kroppen högt upp. Övriga kännetecken är bl.a. winglets på vingspetsarna och en helt rak fönsterrad i cockpit. Läs mer här...

McDonnell Douglas MD-11 utmärker sig tydligast med den tredje motorn placerad på fenan. Modellen är en utveckling på först och främst DC-10 som blev MD-10 och som därefter moderniserades till MD-11. MD-11 har längre räckvidd mot för föregångarna samt skiljer sig även till det yttre med en något längre kropp, winglets och en mindre fena. Modellen skulle möjligtvis kunna blandas ihop med den idag rätt sällsynta Lockheed TriStar (som flyger mest frakt). Läs mer här...

Boeing 727 är ytterligare en (idag relativt ovanlig) modell med en tredje motor på stjärtfenan. Men till skillnad från ovanstående har 727 en T-tail eftersom de övriga två motorerna också sitter längst bak på kroppen. Nosen är också betydligt spetsigare likt 737. Används mest som fraktflyg idag. Läs mer här...

Boeing 757 är ett ganska stort flygplan (rymmer nästan 300 passagerare). Jämfört med de ovan är endast MD-11 i samma klass. Kännetecken då? Min klasskompis Johanna skulle skrika "NOSEN!" som nästan tippar lite neråt. Många är utrustats med rejält stora winglets. Bakänden påminner nästan om Airbus A320 (ovan) även om 757 såklart är betydligt större.

Boeing 777 "Triple Seven" är en riktig långdistansare med en bred kropp (som de här nedanför). Tydligast utmärker sig modellen med sina två enorma motorer - de största som tillverkats (nästan samma diameter som kroppen på Boeing 737). Dock ser dessa rätt naturliga på 777 pga flygplanets storlek. Borde kanske nämnas att detta är faktiskt även världens största tvåmotoriga flygplan som kan lasta upp till max 500 passagerare! Ännu ett kännetecken är bakänden som är vertikalt platt som på MD-80. Läs mer här...

Airbus A330 är också en rejält stor tvåmotorig långdistansare (dock något mindre). Den utmärker sig från 777 med sina karaktäristiska kantiga winglets och har en mjukare övergång mellan kropp och stjärtfenan. Dessutom har A330 endast två hjulpar på varje huvudställ medan 777 har tre. Även bakänden skiljer sig rätt så tydligt mellan dessa två. Läs mer här...

Airbus A340 är identisk med A330 till skillnad från att den har fyra motorer istället för två (som bl.a. innebär en lägre räckvidd). Detta, tillsammans med ovanstående om A330, gör att den är lätt att känna igen. Dessa båda lastar cirka 300 passagerare och flyger på långa distanser. Läs mer här...

Boeing 747 Jumbojet var under väldigt många år världens största flygplan (rymmer nästan 600 passagerare). Man känner lätt igen den genom den tydliga bullen framtill dvs den övre våningen i den främre delen av flygplanskroppen. Kanske kan den jämföras lite med den mindre A340 eftersom den har fyra motorer och liknande winglets. Läs mer här...

Airbus A380 får avsluta den här listan. Det första flygplanet levererades så sent som i år och är därför relativt sällsynt ännu. A380 är i särklass störst i världen med en kapacitet på upp till 960 passagerare! Den är svår att ta miste på med sina två våningsplan och framstår som en jätte utmed andra flygplan. Kan väl ändå nämna att dess winglets liknar A320 samt att wingboxen är så pass stor undertill att flygbolagen använder ytan i marknadsföringssyfte (Emirates har t.ex sin logotype målad där). Läs mer här...

Det händer att namnen på Boeings modeller förkortas vilket kan leda till lite förvirring. Namnet är ju uppbyggt på tre siffror som anger modellen och ytterligare tre som anger vilken variant det är exempelvis 737-600. Förkortat blir detta Boeing 736 på samma sätt som 747-400 ibland kallas 744.
Dessutom brukar ett par bokstäver skrivas ut efter namnet, några exempel: ER Extended Range (längre räckvidd), LR Longer Range (ännu längre räckvidd, finns för 777), SR Short Range (byggd för kortare sträckor och är ofta kraftiga till konstruktionen för att fixa fler start och landningar), F Freighter (frakt), NG Next Generation (med modernare system inklusive glascockpit), SP Special Performance (kan betyda lite vad som helst...), osv...

Nåväl, visst var det lite intressant ändå? Du ska se att redan imorgon kommer du ha öronen på helspänn och ofta komma på dig själv med att scanna av himlen. Några bra länkar där mer information finns om alla flygplanstyper du kan tänka dig är: Aircraft Data på Airliners.net samt Wikipedias List of civil aircraft. Till höger i sidospalten finns också tips på sajter med flygplansbilder, däribland Aviantex som en annan TFHS-student driver. Slutligen finns här ett forum för nördiga flightspotters som dig och mig ;)

Kommentera gärna om du har fler bra kännetecken på dessa flygplan eller om något misstämmer. Ha det gott!

5 kommentarer:

  1. ofta du missade Fokker 50 och Embraer 145 ;)
    Rolig läsning annars! :) B757 <3

    SvaraRadera
  2. Hehe, de kommer få sina "5 minutes of fame" tids nog ;) Var så säker.

    SvaraRadera
  3. Det var ett rejält reportage... En aning besviken på att du inte frågade om bilder från "storflightspottarn" himself! ; )

    SvaraRadera
  4. Jag borde kanske ha gjort det :) Nu har jag i alla fall länkat till dem i inlägget.

    Hoppas det går bra för er i simulatorn! Det ser jäkligt spännande ut kan jag lova. Kul att följa rapporteringen :)

    SvaraRadera
  5. Sjysst, det tackar man för! Jo det går riktigt bra i simulatorn, kul att ni följer oss på våra bloggar! Hoppas det går bra själv där nere i Skåne.

    SvaraRadera