31 oktober 2009

Helgstudier

Det gäller att ta vara på dagarna såhär på hösten. Det är en hel del flygning vi ska hinna med innan uppehållet innan jul. Förutom att slutföra PPL-certifikatet ska vi även påbörja mörkerflygningen och såklart fortsätta med instrumentprocedurerna i simulatorn. Därför uppmuntras flygning även under helgerna, framförallt de övningar som ska genomföras solo utan lärare.

För tillfället står flera längre navigationsövningar på schemat. Kristianstad, Malmö, Ronneby, Kalmar, Göteborg, Jönköping, Växjö, Halmstad är några av de flygfält som skall besökas. Med andra ord flyger vi kors och tvärs genom Sydsverige :)

Igår (lördag) var jag schemalagd på turen Ronneby-Kalmar-Växjö-Ängelholm som enligt planeringen skulle det ta ungefär 3 timmar. Jag fick tilldelat SE-LUG mellan kl 11.50-14.50 som på bilden här ovan precis kommit tillbaka från samma rutt fast med David bakom spakarna. Bara att tanka upp flygplanet och starta igen.

När det är längre sträckor som ska flygas gäller det att ha preparerat kartan väl. Minst lika viktigt som att ha alla kurser, luftrum och tider mm. tydligt utskrivna/markerade är att lyckas vika kartan på ett smidigt sätt :) Det är inte kul att behöva vika om en enorm flygkarta under flygningen... Klicka på bilden så syns det tydligare vad som står (detta är dock från en annan övning tidigare under veckan mellan Jönköping och Ljungbyhed). För att underlätta navigeringen och samla all information på samma ställe skriver man ner så mycket som möjligt direkt på kartan.

Cirrusen är en grym maskin för längre flygningar tack vare de olika navigeringssystemen. På den högra stora skärmen (Multifunction Display) kan man få presenterat det mesta. Inte bara motorvärdena som på bilden utan även t.ex. kartor med flygvägen och luftrummen markerade. Längre ner på Avionics Panel ställer man in frekvenser till flygtrafikledning, radiofyrar, mm. Här kan man knappa in GPS-punkter och även lägga upp hela rutter som sedan autopiloten kan flyga efter. Dessa skrämar visar också flygplan i närheten och varnar om man kommer för nära. Ett axplock...

På Primary Flight Display syns allt som är av vikt för själva flygmanövreringen. En artificiell horisont, fart genom luften och över marken (i knop), höjd och stig/sjunk per minut (i fot), svängindikator, kursgyro, vindar, mm. Här kan även visas riktning till punkter på marken (fyrar, flygplatser, waypoints), den kurs man färdas med över marken (trackline), radialer, etc etc... På bilden ses Flight Director mode - bara att följa den gröna markeringen med den gula pilen (flygplanet) så hamnar man rätt. Även autopiloten styrs genom PFD:n bl.a. med de rosalila "buggarna" (en på kursgyrot, en på höjdskalan och en på variometern).

Här lämnar jag Ljungbyhed och sätter kurs mot Ronneby. Gårdagen bjöd på fin blå himmel så jag passade på att stiga upp till 4000 fot - drygt 1200 meter för att få bättre överblick och lättare kunna navigera. Det är helt ok att stiga betydligt högre, så länge man håller sig under drygt 3000 meter är det inga problem. Sådana här saker skickar man in till flygledningen innan man startar tillsammans med planerade tider, farter och info om personer och utrustning ombord.

Dagen blev bra. Jag kom iväg lite sent men höll lite högre groundspeed än planerat för att komma ikapp. Efter en studs och gå i Ronneby landade jag och taxade in i Kalmar för en kort rast. Johanna hade bakat bullar som jag kalasade innan jag gick ett varv runt flygplanet och kollade bränsle, olja, lampor, mm (preflight inspection). Sedan - när jag väl lyckats taxa ut i Kalmar vilket inte var helt lätt eftersom alla taxibanor hette samma sak haha :) - så studsade jag på Växjö flygplats innan jag svängde tillbaka mot Skåne igen. Det blev en low approach i Ängelholm också, fick inte landa där eftersom flygtornet var stängt.

Nu väntar en ny vecka och det är faktiskt flygning på programmet igen. Tredje flygveckan i rad :) Parallellt med de sista förberedelserna för PPL-uppflygningen, som jag slipper eftersom jag redan har certifikatet sedan tidigare, fortgår simulatorträningen. Den här skylten sitter utanför dörren till simulatorrummet.

Börjar bli en hel del knappar och spakar att hålla rätt på...

Nu ska jag städa mitt rum. Sen ska jag brygga en kaffelatte som sällskap medan jag även städar ur min dator innan Windows 7 ska få göra entré :) Kanske blir en timma framför tv:n också...

Idag är jag nämligen helt ledig - 100%. Helgstudier på TFHS tackar man såklart inte nej till om man får flyga men en dag i veckan vill jag gärna koppla av och koppla bort.

Ha det gott!

1 kommentar: