16 september 2009

Uppdatering på sin plats

Herregud vad tiden springer iväg! Kanske har avsaknaden av blogginlägg gett intryck av att inget av intresse skett sista 10 dagarna. Så är dock inte fallet - tvärtom snarare :)

Föresten, hoppas det framgått av spalten till höger att ytterligare två i min klass lägger ut bilder och text från skolan/utbildningen. Du får klicka in där om du tycker jag är för seg med uppdateringar ;) Se Staffans blogg och Jacobs blogg.

Förra veckan flög vi Cirrus precis som veckan dessförinnan. Och efter att vi "bockat av" första soloflygnigen har EK-flygningarna börjat dyka upp allt oftare. Vanligtvis i form av repetitionspass av det man gjort med lärare strax innan dvs flyga solo en timme ute i något av övningsområdena och repetera t.ex. "övningarna 5-10". Eller öva start och landning... I lugna förhållanden fixar vi finslipningen av flygövningarna på egen hand numera.

Det är skoluniform som gäller - åtminstone under flyglektionerna. Axelklaffar, lackskor och namnbricka... Dock har TFHS (som svenskt universitet) ingen befogenhet att tvinga oss elever till detta men kulturen är sådan här och det är lika bra att vänja sig med en gång, eller hur?

Som en liten lägesrapport kan nämnas att vi hittills flygit cirka 25 timmar i Cirrusen och skramlat ihop knappt 100 starter och landningar. Än så länge har alla flygpass genomförts i närområdet dvs från Helsingborg i väst till Hässleholm i öst och ungefär motsvarande sträcka i norr/söder. En bild från kartan finns i ett tidigare inlägg, TFHS 09:1 i luften, där syns även våra lokala övningsområden markerade med blått och rosa.

En Cirrus i landningskonfiguration under inflygning strax före landning.

Kommande vecka ska vi upp i luften återigen - då med lite mer distansflygningar att se fram emot. Det kommer bli landningar på andra flygplatser och längre navigationsflygningar än vi hittills genomfört. Sannolikt mer sidvindslandingar också om vädret tillåter. Får komma med mer rapporter om det senare.

När vi övade flyga med max startvikt fick jag chansen att sitta i baksits under en flygning som "vikt". Begränsningarna för Cirrusen är runt 1360kg i startvikt inklusive allt (bränsle, baggage, personer ombord och flygplansvikten i sig). Fick chansen ta några bilder och även tid att faktiskt njuta av flygningen i lugn och ro utan prestationskrav. Dessutom jättenyttigt att kunna överblicka min klasskompis flygning och reflektera över små detaljer man annars inte tänker på när man själv flyger. (Observera att bilden är klickbar)

Teoriundervisning i skolsalarna. CRJ900, SAAB 2000 och SK-61 på tavlorna i bakgrunden ;P

Dessa dagar har vi dock flygteori på schemat. PPL-proven (för privatflygcertifikatet) är skrivna för de flesta av oss och i måndags tog vi steget in i ATPL-teorin. I "Airline Transport Pilot Licence" ryms som sagt huvuddelen av den teori som vi ska plugga på Trafikflygprogrammet. Det är en hel del - 15-16 ämnen som tentas av i 4 block/delar och som förhoppningsvis ska vara färdigläst till sommaren.
I och med det erhåller vi teoretisk behörighet att arbeta som Flygkapten (dock finns ytterligare krav att uppfylla innan certifikatet blir gällande bl.a. flygerfarenhet).

I helgen flyttades det hejvilt - till, från och inom Ljunghusen. Klass TFHS 08:1 lämnar nämligen Ljungbyhed för fortsatta studier på annan ort (Stockholm/Arlanda respektive Zürich i Schweiz). Där kommer de flyga in sig på Full Flight Simulator cirka 3 månader (drygt 110-120 flygtimmar var) föreställande de flygplanstyper de gör sin yrkespraktik på som Styrmän under kommande året.
I samband med utflytten fick de sista i min klass sina ordinarie rum. 4-5 stycken har fått stå ut med hotellrum (istället för studentrum) ända fram tills nu och byter nog med glädje bort 180-sängen mot ett skrivbord...


Hur det funkar med "Type Rating", "Line Training", etc som är aktuellt för TFHS 08:1 hädanefter har jag skrivit om förr. Se t.ex. MPL, vad är det? Jag reserverar mig dock för mindre sakfel - bäst är nog att googla på sådant här ;)

I fredagskväll styrde vi i ordning till en hejdå-middag med anledning av de som nu flyttar. Trots att TFHS 08:1 har drygt 1,5 år kvar av studierna på Trafikflygprogrammet så kommer de aldrig mer bo Ljungbyhed och i Ljunghusen. Ja, i alla fall inte några längre perioder. Det blev storgrillning och vi hade turen att kunna sitta ute långt in på kvällen. Jättemysigt :)

Hoppas verkligen att det nu ska gå bra för alla 13 fortsättningsvis! Det ska bli jättespännande att höra hur de har det inte minst under yrkespraktiken (ena halvan ska ju precis som jag till Skyways). Vill framhålla att jag upplevt mig jättebra bemött av den äldre klassen, de har varit välkomnade och hjälpsamma från dag 1. Och som ni förstår gör gemenskapen mycket i ett så här förhållandevis litet sammanhang som skolan och boendet här i Ljungbyhed utgör.

Sista bilden är tagen framför en P-51D Mustang som flyger häröver Ljungbyhed lite nu och då. Just den här dagen bjöd den på flyguppvisning för inbjudna besökare på flygfältet och vi passade på att gå fram och hälsa :) Flygplanstypen är ursprungligen ett amerikanskt jaktflygplan som tillverkades under andra världskriget av North American. Riktigt mäktig att betrakta från nära håll :)

Slutligen, om du inte redan noterat det så bollades en hel del tankar och funderingar kring skolan under "Kommentarer" till det tidigare inlägget Filmtema: Crosswind. Du hittar till kommentarerna på respektive inlägg genom en länk i slutet (eller i detta fall genom att klicka här).

Du kanske också lagt märke till att en ny bloggdesign är på G och har legat uppe på adressen blicka.nu. Projektet med flytta bloggen har dock hamnat på hyllan den här veckan. Jag ska ta tag i det där när tid ges framöver. Har stängt ner den sidan nu sålänge så ingen förvirring ska uppstå :)

3 kommentarer:

  1. Hej
    Ville bara säga hej och att det är kul att läsa dina inlägg som vanligt:) Nu ska jag nog hoppa isäng och sova mmmmm. Hoppas allt är bra! Saknar dig!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att skoluniformen är en trevlig tradition för utbildningen. Det är ju ändå det man ska jobba i sen också. Står skolan för uniformen om man väljer att använda den, eller är det något man köper själv?
    Betalar man någon hyra för att bo på Ljunghusen förresten?
    Hur öppen/stängd är skolan för besökare utanför skoltid? Jag kör ju ner redan på torsdag för att göra tester på fredag morgon, finns det möjlighet att titta förbi och titta lite på lokalerna, ta en fika/snacka skit eller är ni alldeles för upptagna med teoristudier för det? :)

    SvaraRadera
  3. Uniformen betalar vi själva. Detsamma gäller boende, litteratur och övrig personlig studieutrustning såsom kartor, navskiva, etc (som inom alla andra universitetsutbildningar). Därutöver tillkommer specifikt för vårt program (för pilotstudier i allmänhet) kostnader för medicinska undersökningar varje år samt avgifter till Transportstyrelsen för provskrivning och certifikatutfärdande. Detta går att söka merkostnadslån för hos CSN.

    Vad gäller besökare på skolan så bör du ta kontakt med personalen (kolla hemsidan). Verksamheten är väl inte direkt sluten men för att visas runt krävs sannolikt någon typ av föranmälan. Har själv tyvärr ingen behörighet att visa upp lokaler eller flygplan.
    Men självklart är omgivningen fri att vandra runt i, bara det ger nog en skaplig bild av skolbyggnader och studentboende. Och eftersom du planerar att titta förbi under en vardag (8-16) så kan du vara säker på att få se en hel del Cirrus-plan i luften :)

    SvaraRadera