23 september 2009

Den mytomsbundna antagningen

På torsdag påbörjas antagningen för kommande TFHS-klass. Herrejösses, det måste ju innebära att det är ett år sedan jag själv gjorde första testerna! Känns inte så även om processen är relativt långdragen. Exempelvis tog det drygt 11 månader från det att jag skickade in min ansökan tills dess jag fick slutgiltigt besked.

TFHS antagningsmodell är rejält annorlunda mot för andra universitetsprogram. Även om ens gymnasiebetyg sannolikt vägs in i bedömningen så görs inte uttagningen enbart grundat på dessa eller från högskoleprovsresultat. Nej, den metod skolan brukar liknar mer den uttagningsmodell som försvarsmakten utformat med praktiska och teoretiska tester och intervjuer i flera steg - klarar man ett går man vidare till nästa osv. Alla sökande tillåts göra de inledande testerna förutsatt att man har den grundläggande behörighet som krävs dvs läst matte, fysik och engelska på gymnasiet. En bra och rättvis metod om du frågar mig som knappast kunnat hävda mig i konkurrensen enbart på gymnasiebetygen.

TFHS beskriver antagningsprocessen ingående här på dess hemsida. Upptäckte precis att texten är uppdaterad sedan ifjol och den nu ger en betydligt tydligare bild av de olika stegen. Enligt vad jag erfar kommer möjlighet finnas i år att genomföra vissa delar i Stockholm, inte som ifjol alltså när allt var förlagt till Lund, (Helsingborg?) och Ljungbyhed. För mig som kom från norra Sverige innebar det många timmar på nattåg och en betydande utgift eftersom jag även då var student. Totalt gjorde jag tre resor till Skåne och slutligen en till Stockholm (för den medicinska undersökningen) fördelat över ett halvår.


Har fått en del mail sista dagarna med frågor kring innehåll och utforming av de första testerna. Som gemensamt svar på detta hänvisar jag till den beskrivning skolan ger via länken ovan (som ni med stor sannolikhet redan läst 10 gånger). Givetvis kan jag inte nämna mer än så och, tro mig, det är inte för att jävlas på något sätt utan för att proven mer eller mindre bygger på att man inte sett eller gjort uppgifterna innan. Försök se på antagningen med lite distans: syftet är ju att bedöma din lämplighet för yrket och huruvida du kommer trivas med sitt jobb under en längre tidsperiod. Du gör det alltså för din egen skull - resultatet kan du tolka som ett råd från personer som har större insikt i vad skolan/yrket är och innebär.

Tar jag mig själv som exempel så har jag först nu i efterhand förstått hur lite koll på pilotyrket jag hade för ett år sedan. Visst, jag flög mindre flygplan privat på en flygklubb och tyckte det var kul. Sen hade jag hälsat på i cockpit några gånger i unga år (då dörrarna fortfarande stod öppna dvs före 11 september 2001) men inte upplevt mer än så. Världen där framme (i cockpit) var bokstavligen sluten och svår att skapa sig en bild av, dessutom var yrkesutövarna (piloterna) relativt få. Själv hade jag ingen i bekantskapskretsen att prata med och "förhöra".

Så ärligt talat - hur i hela friden skulle jag själv kunna bedöma om yrket var något för mig annat än att gå på mitt intresse för flygning i små flygplan? Var det för utmaningen att nå ända fram som jag egentligen sökte? Skulle jag sannolikt tröttna på jobbet inom några år, eller än värre, inse redan under utbildningen att detta inte alls var någonting för mig? Att skillnaderna är stora mellan att flyga privat på helgerna i en PA-28 mot för att jobba på bolag inom tung luftfart blir nämligen tydligare för var dag.

På final bana 14 i Umeå med en Piper PA-28.

Mitt råd är alltså att (hur dumt det än låter) tacksamt ta till dig den bedömning som kommer göras av dig som person och försöka se den som ett gott råd oavsett hur det går. De som utformat testerna och som utför intervjuer etc. har tung erfarenhet i ryggsäcken och vet vad de gör. Det är de som sitter på kunskapen om hur utbildningen ser ut, vad yrket kommer ställa för krav och utifrån det: vilken personlighetstyp och vilka egenskaper som är önskvärda. Samt hur man bör vara funtad för att trivas och bli kvar ;)

(Men missförstå mig inte! Jag påstår inte att du ska se TFHS utlåtande av dig som en "sanning" utan det är såklart en bedömning som görs. Låt därför nödvändigtvis inte ett nej från TFHS krossa din dröm om du är av en annan uppfattning!)

Lite mer specifika reflektioner kring testerna som förhoppningsvis kan vara till hjälp: Vad gäller den inledande testdagen antas man (enligt min upplevelse) komma oförberedd. Eller ja, förberedd så till vida att man är hyfsat klar i huvudet, är utvilad och har rätt grejer med sig men testernas innehåll kräver inget plugg :) Försök alltså inte stressa upp dig inför detta - det finns det ingen anledning till. Att man sen är spänd och nervös är en annan femma. Där känner man sig själv bäst vad man kan göra för att tackla det. Ett misstag som jag gjorde var att inte ta med mig något att äta annat än en banan, var inte beredd på att dörrarna förblev stängda tills dess att sista provet var skrivet (runt kl 16). Gör inte om samma sak.

Inför efterföljande testdagar med bl.a. intervjuer är det dock läge att tänka igenom ett och annat. Varför vill du läsa på skolan? Har du inte flygskolat privat innan eller har någon släkt/bekant i flygbranschen bör du fundera över vad som är din drivkraft och vad du bygger dina drömmar på. Är det för utmaningen du söker? Kanske mest för att få glida omkring i flyguniform? Hehe, jag provocerar medvetet men det är verkligen på tiden att faktiskt ställa sig själv mot väggen - innan någon annan gör det ;)

Fundera på hur du är som person - styrkor och svagheter. Hur du vill fungera och vad du ska göra för att uppnå det? Tro mig, du behöver absolut inte vara så att säga "färdig med dig själv" samt "klippt och skuren" för yrkesrollen - det är ju en skola du söker till. Däremot är god självkännedom är bra att ha. Kunna balansera självkritisk och självsäker.

Ännu något att funderas ikring är de begränsningar du kommer möta som Pilot. Nu är jag själv inte där än så ta mina påståenden med en nypa salt men jag hävdar att yrket kommer ställa krav på hur du lever ditt liv. Räkna med begränsningar i var du kommer kunna bo, hur du kan se ut, hur mycket tid du kommer vara hemma, etc. Även om allt detta är försumbart i jämförelse med de fördelar som yrket innebär (min åsikt) så bör du även ta ställning till detta.

Slutligen bör du ha ett förnuftigt synsätt på pilotyrket. Det är till mångt och mycket ett jobb som alla andra där samarbetsförmåga och kommunikation är a och o. Du bör besitta förmågan att kunna peka med hela handen om det behövs men större delen av arbetstiden är du en person i ett arbetslag. Vissa har inte riktigt greppat det utan tror att en flygkapten kan glida fram hur som helst. Det funkar inte så, man måste vara ödmjukt lagd och lyhörd.

Kanske blir vänsterstolen din en dag? (Cockpit i Boeing 737NG)

Jag hoppas mina reflektioner kan vara till någon sorts hjälp även om jag antagligen inte gett svar på några frågor. Det var heller inte tanken, ville mest bara elda på tankeprocessen för er som ska börja med testerna om några dagar.

Stort lycka till till er alla!

5 kommentarer:

  1. Har ni idrott på schemat?

    SvaraRadera
  2. Yesbox. Det känns lite som att gå på högstadiet igen :) Vi har en utomordentligt peppad idrottslärare som drar ut oss på den ena sporten efter den andra. Fotboll, tennis, styrketräning, etc.
    I snitt tror jag det ska bli 2-3 timmar per vecka men det varierar en hel del, ena vecka är det 2 idrottslektioner för att därefter ha uppehåll i 2 veckor....
    Syftet är såklart att upprätthålla en god fysik och lägga grunden för ett aktivt liv även i framtiden. Pilotyrket är ju ganska stillasittande samtidigt som det kräver stor uppmärksamhet och fokus. Det underlättar såklart att vara vältränad :)
    Jag upplever faktiskt att skolan ser lika seriöst på idrotten som den övriga utbildningen just men grund av det ovanstående. Det är jättekul!
    Men vi leker inte bara, snart kommer det tentor i anatomi och kostlära.....

    SvaraRadera
  3. lite hjälp om vad teamworkövningen handlar om egentligen,lite detaljer också kanske??

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag går andra året på Teknikprogrammet på Timrå Gymnasieskola och har planer att söka TFHS efter gymnasiet. Nu har jag samma fråga som föregående talare, d.v.s vad gör man på teamworkövningen?
    Har läst att utbildningen ev. ska sluta?! Stämmer det?

    M.v.h.
    Christer

    SvaraRadera
  5. Tack Thomas för ett intressant och läsvärt inlägg. Även om det nu är som så att det var ett bra tag sedan detta skrevs så håller jag med i andemeningen.
    Poängen är ju att man ska agera precis så som man instinktivt (dock genomtänkt) hade gjort i vardagssituationer för att övningsledare, psykologer etc ska få en så bra bild som möjligt om man är lämpad för pilotyrket. Som sagt så finns det en oerhörd erfarenhet och kompetens i de som väljer ut vilka tolv som nu får börja den kommande utbildningen. Och eventuell kritik bör man ta till sig för att, precis som du säger, det är en skola man söker till. Inte ett jobb.

    Personligen så sökte jag TFHS11 nu tidigare och har sedan ca 1,5 vecka sedan blivit kallad till test 2 och går in med precis den inställningen som du benämnde tidigare som "att vara sig själv". Istället för oro så känner man av en pirrande förväntan och glädje i att få möjligheten att fortsätta testerna. Visst finns nervositet i viss mån. Dock så är det empiriskt känt att den nervositeten försvinner då man lägger full koncentration på uppgifterna som man kommer att få.

    På tal om det där med bananen. :P Gjorde en liknande miss. Kom dit med enbart ett litet paket druvsocker och en vattenflaska. Hade inte heller någon vanlig blyertspenna med mig utan det blev bläck hela eftermiddagen med fokus på att inte skriva fel.
    Druvsockret fick under senare delen av testet ransoneras för att hålla en jämn blodsockernivå. Tyckte att det var väldigt underhållande.

    Och resultatet var ju gott. Vilket gör att jag sätter fokus på nästa vecka genom att koppla bort tanken från det och istället lägga energin på att ha en så bra dygnsrytm och god fysisk och mental närvaro som man bara kan. (dvs vara utvilad ) .

    Ha det bra sålänge och lycka till med jobbsökandet. Men framförallt, Grattis till examen!!

    SvaraRadera