Det här med sidvindslandningar är rätt så fascinerade :) Snacka om att bemästra naturen - inte nog med att människan lyckas flyga en maskin som i extrema fall väger över 500 ton (ex Airbus 380), duktiga piloter förmår dessutom att sätta ner flygplanet med stor precision trots hårda vindar från sidan. Imponerande och i vissa fall till synens overkligt. Glädjande nog finns det fler flygnördar där ute som delar min mening för filmklipp finns det gott om på nätet (som vanligt). Ska strax bjuda på några favoriter...
I fredags fick vi chansen att öva i rejäl sidvind här i Ljungbyhed. Tornet angav 200 grader 20 knop när jag taxade ut (20 knop rakt i sida) och på den första finalen rapporterades 28 knop i vindbyarna! Skolplanen är certifierade för max 21 knop i sida (cirka 10 meter per sekund) så det var verkligen på håret! Men det gick bra - det var kul och utmanande även om det inte var särskilt behaglig flygning (oerhört turbulent).
Här är ett exempel på en bra sidvindslanding. Flygplanet (en Airbus 320) är visserligen en aning större än våra skolplan men landingstekniken är likadan som den vi övar på. Notera flygplanets "kurslinje" under inflygningen alltså dit nosen pekar - den är långt ifrån densamma som dess "färdlinje" dvs den väg flygplanet färdas över marken. Det blåser alltså en hel del från vänster relaterat till landningsbanans riktning. När flygplanet närmar sig marken sänker piloterna också den vinge som pekar mot vinden (och kompenserar med sidrodret på fenan för att hålla rak kurs). Manövern hindrar vinden från att greppa tag under ena vingen och "rolla" flygplanet. Detta innebär även att man landar med ena huvudstället/hjulet först (det mot vinden) därefter det andra huvudstället, slutligen noshjulet.
För att greppa tekniken och teorin bakom detta måste man ha klart för sig att ett flygande flygplan befinner sig i ett "lufthav" som i sin tur kan förflytta sig lite hur som helst över marken. Exempelvis visar hastighetsmätarna i flygplanet dess fart relativt den luftmassa (den omgivande luften) som det rör sig inom - alltså inte farten över marken. Enligt samma resonemang måste alltså flygplanet kompensera för luftmassans rörelse (som här under inflygning) för att behålla en specifik färdlinje över marken. Därför pekar nosen på flygplanet åt sidan (mot vinden något) vid en sidvindslanding om man betraktar det från marken.
Som pilot får man jobba en hel del för att bemöta vindbyarna under landing - här är ett tydligt bevis på det filmat inifrån cockpit under en kraftig sidvindslandning. För att bibehålla kontrollen krävs stora bestämda roderutslag - det gäller att vara tydlig med vem som bestämmer över flygplanet: piloten, inte vindarna!
Flygplanet är en Airbus 320 dvs samma flygplanstyp som i filmklippen ovan. Kanske verkar konstigt med en joystick (sidestick) istället för en klassisk "ratt" men faktum är att nästan alla Airbus-flygplan styrs med en joystick. Detsamma gäller våra skolflygplan Cirrus SR-20 om man får dra sådana paralleller ;)
Lägger inte upp hundra filmklipp, istället passar jag på att länka till ytterligare två. Först en MD-11 sedan en Boeing 747 Jumbojet. Att ha i åtanke med sistnämnda: 747:an kan väga 400 ton och landar i 140 knop (260 km/h) - mäktiga maskiner eller hur? Svårt att tänka sig att de konstruerades redan på 60-talet, bara drygt 60 år efter att historiens första flygning dokumenterades!
Så här kan det gå om det vill sig illa. Under ett landningsförsök i Hamburg med en Airbus 320 lyckas en kraftig vindby pressa upp ena vingen vilket resulterar det i att den andra stöter i landningsbanan (skadorna finns dokumenterade på nätet). Piloterna avbryter landningsförsöket - gör en så kallad "go around" och lyckas landa nästa gång. Ingen ombord skadas.
Låt er dock inte skrämmas, man ska ha klart för sig att detta skedde under extrema förhållanden. Väderdata från Hamburg flygplats visar vindbyar på hela 49 knop (över 90 km/h) orsakade av stormen Emma i mars 2008. Mer info om detta finns bl.a. på Flight Global.
Tänkte nämna lite kort om "vindskjuvning" också. Dvs när vinden skiftar i riktning eller styrka inom ett litet område, farligt eftersom flygplanets fart igenom luftmassan hastigt kan sjunka och medföra ett så kallat "genomsjunk". Vilka väderfaktorer som orsakar detta har dock meteorologerna bra koll på (även piloter) därför kan olyckor kopplat till detta undvikas. Till exempel ger man sjutton i att landa när ett vissa typer av ovädersmoln passerar över flygfältet, googla på Cumulonimbus så förstår du varför :)
Detta är också en mycket ovanlig händelse, publicerar filmklippet bara för att visa på hur mycket ett flygplan egentligen tål. En landande Avro RJ100 (samma modell som Malmö Aviation flyger) överraskas av vindskjuvning på final på London City Airport vilket resulterar i en rejält hård sättning! Ser otäckt ut även om det går bra så till vida att ingen skadar sig. Flygplansskrovet skrapar dock i marken (en sk tailstrike) med ganska omfattande skador till följd, dock ej så pass illa att det inte går att reparera. Finns mer info om händelsen här och bilder från flygplanets skador hittar du här.
Slutligen något helt annat: Studenttidningen Lundagård besökte TFHS och vår klass i somras för att göra ett reportage om vår första skolflygning :) Jag var på semester vid tidpunkten men halva klassen blev intervjuade. Reportaget finns att läsa här.
Nu ska jag planera morgondagens navigationspass, ha det gott!
Är ni sista klassen på TFHS?
SvaraRaderaDen där landningen i Hamburg, är de verkligen tillåtet att landa i så hård sidvind?
Mvh
Jag har forskat lite kring max sidvind för A320 under landning. Hittade en källa som angav 33 knop. I Hamburg var vinden 290 grader 28 knop och de försökte landa bana 23 vilket ger en sidvindskomposant på 24 knop. Alltså helt inom ramarna.
SvaraRaderaDock var det ju i det här fallet vindbyarna som ställde till det. Där har Airbus demonstrerat landningar i 38 knops vindbyar något som jag inte tror är någon direkt begränsning - snarare en rekommendation.
Så ja, det får väl anses vara tillåtet :/
Det cirkulerar mycket rykten kring TFHS framtid. Jag vill inte spinna vidare på dessa helt enkelt eftersom jag inte vet hur det kommer bli. Men med största sannolikhet kommer minst en klass till utbildas på skolan, förhoppningsvis ännu fler :)
Väldigt roligt och intressant att följa din utbildning på TFHS.
SvaraRaderaGillar att du skriver så att en vanlig "Holmbergare" förstår oxå! =)
/Fredrik Holmberg, Ske-å
Jag har forskat lite vidare om TFHS framtid.
SvaraRaderaBörjade med att maila till Viveka och hon sa att utbildningen framöver kommer bedrivas av yrkeshögskolan, både antagningen och själva verksamheten. Själva trafikpilots utbildningen hos TFHS kommer mer eller mindre upphöra HELT, iallafall grundutbildningen, möjligen skulle TFHS kunna fungera som en plats för VIDAREutbildning av ett trafikpilots-program.
Jag blev väldigt nyfiken på hur yrkeshögskolan har tänkt ta över verksamheten och hur/om dom ändrar antagningsutförandet till utbildningen.
Så jag ringde till dom och det visa sig att dom vet NOLL angående detta, det ända dom kunde säga var att: JA, den trafikpilotsutbildning som idag bedrivs av TFHS i Ljungbyhed kommer att framöver bli en del av yrkeshögskolan. Anledningen är att utbildningen som ni vet är skattefinansierat och kostar väldigt mycket för staten. Med andra ord kommer dom skära ner extremt mycket på utbildningens kostnad och det kommer påverka kvaliteten på utbildningen avsevärt.
Så då undrar jag självklart varför dom skulle vilja "förstöra" en sådan utbildning som är unik av sitt slag i Sverige, självklart själva trafikflygarprogrammet men också forskningen som bedrivs inom "Human Factors and Systems Safety" i Lund.
Det visa sig att det är ett beslut som riksdagsledamöterna främst från själva skåne-regionen beslutat om.
Efter lite googlande så kom jag över en artikel på socialdemokraternas hemsida där det stod att dom var emot denna förflyttning av verksamheten i Lund.
Ringde till en riksdagsledmot från socialdemokraterna från skåne regionen för att se om hon visste mer om hur det är tänkt att själva utbildningen och antagningen skall gå till framöver(iochmed att det är bla hon som röstat om det), det visa sig att hon inte visste mer än det som yrkeshögskolan berättade, alltså ingenting.
Däremot så berättade hon att det är moderaterna som var FÖR förflyttningen av denna verksamhet, SÅ jag fråga henne efter en riksdagsledamot från moderaterna i skåne regionen. Hon gav mig ett namn som jag genom internet hitta numret till, jag ringde henne och förklara det hela och frågade henne att hur moderaterna hade tänkt göra denna förflyttning och hur det kommer påverka verksamheten. Det visa sig att hon inte visste ett skit mer än samtliga jag ringt, jag frågade henne om det skulle kunna hända att det tog 2-3 år innan yrkeshögskolan har fått ett funktionellt antagningssystem och verksamhet som kan motsvara den som idag finns på TFHS och hon sa att det kan hända. DÅ förklara jag för henne att pilot yrket är ett sådant yrke som i högsta mån är åldersberoende och att många kanske blir för gamla innan yrkeshögskolan fått i ordning sig själva, hon sa då att man alltid kan söka till utbildningen i västerås, då förklara JAG för henne att västerås flygutbildning är för gymnasiet och att påbyggnaden för att bli trafikpilot hos dom endast gällde deras gymnasieelever som ett "påbyggnadsprogram", dessutom att TFHS är den enda statligt finasierade utbildningen av sitt slag samt att utbildningen i Arvidsjaur också kommer bli en del av yrkeshögskolan. Alternativet för någon som ändå vill bli pilot är att gå till en privatskola och utbilda sig vilket kan kosta upp emot 800 000:-.
Detta hade hon tydligen ingen aning om, vilket oroade mig EXTREMT mycket att det inte ens är sakkunniga som tar beslut om sådant.
Sammanfattningsvis så kan man säga att det är ganska kört för TFHS och att det kan ta en oklar lång tid innan yrkeshögskolan kan komma att motsvara dagens pilotutbildning i Lund.
Det var alltså antingen moderaterna eller folkpartiet som kommit med denna proposition och att TFHS ska vara en del av den. Återigen har dom blåa gynnat dom rikare och sätt siffror istället för förståelse.
helvete va långt det blev! :P
SvaraRaderaDet lät ju inte skoj alls, det där om skolans framtid. Och ännu mer oroande att, som du säger, de politiker som fattat beslutet inte har en aning om vad de har fattat beslut om. Jag tycker det här är ett ämne för Agenda, kan inte du ta och ringa upp Janne Josefsson?
SvaraRaderaMen jag antar att iallafall en klass till kommer att utbildas under TFHS, då jag själv ska ner och göra tester 25 Sep... konstigt vore det annars.
Tack för att du delar med dig av dina efterforskningar - även om nyheterna är dystra (eller kanske snarare oklara). Hoppas verkligen att det blir någon ordning kring detta. Gjorde ett försök att leta upp de dokument där beslut etc finns svart på vitt. Hittade propositionen om nya Yrkeshögskolan här (läs om TFHS på sidan 35). Säkert finns mer där om man klickar vidare. Å andra sidan verkar inte beslutet i sig vara oklart - snarare konsekvenserna av detta...
SvaraRaderaVad jag hört har TFHS klart med finansiering för sin pilotutbildning fram till 2013. Vår klass tar examen i årsskiftet 2011/12 vilket i teorin talar för åtminstone en klass/årskull till :)
Att just pilotyrket "i högsta mån är åldersberoende" håller jag inte med om även om det finns vissa begräsningar. TFHS har länge haft en snittålder på antagna runt 27 år och att döma av de klassfotografier som sitter uppsatta i korridorerna har åldern varit än högre bland studenterna under 80- och 90-talet. I vår klass ligger snittet runt 23-24 år - yngst är 20 och äldst är 33. Så vitt jag vet finns varken en undre eller övre åldersgräns för ansökande varken här eller någon annanstans (dock är betyg från gymnasiet ett krav för att söka just TFHS).
Vad är de för krav angående betygen? Att man måste ha minst G i matte A, B, C. Engelska A, B. Fysik A, B vad jag har förstått? Jag kommer inte läsa Matte C och Fysik A och B på gymnasiet men är det okej om jag läser dom ämnena på universitetet efter gymnasiet och sedan söker till TFHS?
SvaraRaderaOj. Det tror jag ska funka men jag är definitivt inte rätt person att svara på dessa frågor :) Vänd dig istället till skolans högskolesekreterare, kontaktinfo finns på TFHS hemsida (i rutan till höger).
SvaraRaderaJag mailade Viveka (högskolesekreteraren, för er som inte känner till henne) och frågade just vad som händer med utbildningen och fick detta svar: "Jag har order från allra högsta ort om att gå vidare med urvalet till 2010 och att den kursen ska anordnas. Men DEN blir med största sannolikhet den sista i.o.m. att våra medel till trafikflygarprogrammet tar slut 2013. " följt av en hänvisning till propositionen för vidare information.
SvaraRaderaVad gäller betygskraven så är det helt okej att läsa in dessa gymnasiekurser efter avslutad gymnasieutbildning. Däremot kan du inte läsa gymnasiekurser på universitetet, endast på Komvux. Men ser man till Vivekas mail ovan, så innebär det alltså att du redan ska ha tagit studenten och vara en av de uttagna i den pågående omgången för att ha en chans till starten 2010, annars är det nog tyvärr kört för dig.
Om trafikflygarprogramet skulle uppstå i Yrkeshögskolans regi om några år så är säkert betygskraven desamma, så jag hade läst in det ändå om jag var du.
Det var jag som skrev om TFHS framtid tidigare.
SvaraRaderaDet var som jag anade då, detta år blir det sista som TFHS antar nya stundenter på.
Sedan så får vi se hur långt tid det tar innan yrkeshögskolan kan komma igång med just denna del och hur mycket kvaliteten av utbildningen ändrats.
Som tur är kommer jag göra testerna i år och sen får man se hur det går, ser framemot dom dock. Vem vet jag och Daniel kanske blir klasskamrater hehe
Okej, tack för svaren angående betygen. Förstod inte riktigt vad som menades med gymnasiebetyg så jag blev lite orolig där. Synd bara att det inte ser så ljust ut för framtiden men får hoppas att utbildningen fortsätter på ett eller annat sätt ;)
SvaraRaderaJag tycker det är tråkigt när man ska göra om utbildningar mest för omgörandets skull. Yrkeshögskolan är säkert ett jättebra komplement till yrkesutbildningar som inte finns idag, eller som bedrivs med bristfällig kvalité. Men att ändra på trafikflygarprogramet och inrätta den under yrkeshögskolan (som idag saknar riktlinjer för verksamheten över huvud taget) bara för att man MÅSTE vara konsekvent med alla sorters yrkesutbildningar är ju bara galenskap.
SvaraRaderaJag har även gått utbildningen till flygledare som numera bedrivs av aktiebolaget Entry Point North (Före detta SATSA när det bedrevs i LFV's regi) som ägs av de tre nordiska luftfartsverken tillsammans. Före och efter det skiftet kan man se en klar och högst betydande kvalitéskiftning i utbildningen, och kunskapen och erfarenheten på de elever som lämnar skolan. Alla personer involverade jag har pratat med tycker att kvalitén på EPN's elever är katastrof att jämföra med SATSA-eleverna... ja, utom EPN själva då. Detsamma kommer förmodligen hända med piloterna från yrkesutbildningen, men sålänge siffrorna är svarta i budgeten så kommer politikerna slå sig för bröstet. Även om det innebär att piloterna som tar examen får en sämre utbildning och har ännu svårare för att få jobb.
Nu blev det här väldigt mycket en debattartikel... inte meningen, men det var skönt att skriva av sig lite...
@Seeker, vilket datum ska du göra första testerna? Jag är nere i Hbg den 25 september, råkar du vara där samtidigt får vi ju styra upp en kopp kaffe och prata lite flygnörderi... eller politik, haha.
Ha det bäst, och lycka till med flygpassen Thomas!
Kommer göra testet 5 oktober i Lund så vi får helt enkelt skjuta upp kaffet till senare hehe, men lycka till på testet och kör hårt!
SvaraRaderaTypiskt att jag tar studenten 2010. Är det bara jag eller är det försöker folk jävlas med oss 91:or!? Allt ändras när det är vår tur till något.
SvaraRaderaKom igen nu YH-myndigheten! Fixa fram en utbildning illa kvickt.