29 maj 2009

TFHS 09:1 i luften!

Våra planerade flygpass under torsdag och fredag blev ju som sagt inställda. Huvuddelen av skolans Cirrus:ar är nämligen på väg till norrut för 08:1 Norrlandsvecka (flyga i fjällmiljö). Men som plåster på såren erbjöds vi istället en introduktionsflygning med skolans PA-31:or. Skolan tyckte det var viktigt att vi kom upp i luften redan under första veckan. Sagt och gjort, efter förmiddagens fys-pass traskade vi ner till hangarerna och fördelade oss på två flygplan. PA-31:orna tar sammanlagt 7 personer styck (inklusive pilot).
Här är ett foto av flygkartan över Ljungbyhed och närområdet (klicka på den för större storlek). Flygningen var planerad på 1000-1500ft, start bana 11L (vänstra banan som är riktad mot 110 grader), utpassering ur kontrollzonen söderut via Röstånga, sväng västerut mot Helsingborg därefter norrut längst kusten. Runda udden ovanför Höganäs och Mölle och vika av österut förbi Ängelholm. Slutligen en lång final mot samma landningsbana i Ljungbyhed.
Några av skolans flygplan står uppradade på plattan. Tre Piper PA-31 och två Cirrus SR-20. Vi ska precis hoppa in i det närmsta flygplanet.

Malin hade tur på lottningen och fick ta co-pilotsitsen utmed flygläraren. Vi andra 5 sitter längre bak och spanar över axeln. Johanna är väldigt nöjd :)

Här passerar vi udden väster om Ängelholm. Sikten är 9999 enligt Metar (dvs över 10000 meter) så längst vägen har vi kunnat sikta Öresundsbron, Turning Torso mm. och en bra bit in i Danmark. Man får passa sig så man inte råkar flyga över landsgränsen som går mitt i sundet bara någon kilometer bort.
När vi passerat ytterkanten på udden sjunker vi till minimihöjd som är 500fot (bara strax över 100 meter). Riktig fartkänsla då de två propellrarna genererar 330 hästkrafter styck, farten är runt 300 km/h.
En halvtimme går fort när man har roligt. Snart är vi på backen igen, nöjda efter att fått luft under vingarna för första gången på här TFHS. Här ses jag, Johanna, Anna, Jacob och Klas på en gruppbild framför aktuell PA-31:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar