Nu till dagen. Har haft två flygpass den här veckan, ett igår och ett idag. Vi siktar nu på att hinna med 1-2 pass per dag fram tills nästa fredag. Skönt med en paus från teorilektionerna.
Idag var det återigen dags att öva start och landning på egen hand. Eftersom vi fortfarande är inledningen av flygträningen så följde en lärare med tre varv innan jag släppte av honom och flög resten av tiden solo. Riktigt kul!

Det kändes tryggt att flyga själv igen även om trafiksituationen var lite rörig. Minst sagt ;) Precis när jag skulle taxa iväg på egen hand skulle visst alla iväg samtidigt. Förutom att fyra av skolans Cirrusplan var igång (däribland jag) så ville två av försvarets SK-60 starta, en Piper PA-28 från flygklubben samt en Beechcraft Baron 58 som jag aldrig sett tidigare. Dessutom dök det upp flygplan söderifrån som ville landa...
Detta borde inte vara något problem, trafiken är ofta intensiv här på Ljungbyhed men det synkade (tillfälligt) dåligt för flygledarna och vi tvingades iväg åt det ena och det andra hållet för att lämna plats eller hitta en lucka mellan två andra flygplan. Blev inte så många "normala trafikvarv" med andra ord.

Fast det är kul när det är intensivt och mycket trafik i luften - när man verkligen måste skärpa till sig. Det gäller att vara extremt noga med höjd och position - följa den "klarering" man fått från tornet samt de rutiner/rutter som finns för att inte ställa till det för en själv och andra flygplan i närheten.
Man ska heller inte underskatta riskerna att kollidera (även om flygplatsen är kontrollerad av flygledare) för det går fort uppe i luften även om det oftast inte upplevs så. Först på låg höjd när man sneglar ner på marken precis under en inser man att farten är riktigt hög :) Även i låg fart i trafikvarvet (direkt i anslutning till landningsbanan) kör man en bra bit över 200 km/h.

Jag har gjort några markeringar på kartan: Den blå ringen är Ljunghusen där vi bor och direkt ovanför/norr om är skolan och även flygtornet. Markerat med en svag röd rektangel (längst till vänster) är uppställningsytan utanför våra hangarer dvs där vi parkerar flygplanen mellan passen, kallad "Platta 5" (eller "Apron 5" på engelska).
Sen har jag dragit gula linjer på de taxibanor vi i huvudsak använder oss av (A B D E F och Y), vi taxar normalt också via Apron 1 (uppställningsyta som inte används idag) Apron 2 (utanför SAAB Aerotech's hangarer där vanligtvis en massa SK-60 står) och Apron 4 (där tankstationerna ligger). Som markeringarna visar använder vi sällan hela banlängden om vi startar bana 11L/R, det räcker gott ändå eftersom startsträckan för Cirrus SR-20 inte är mer än ett par hundra meter (ca 400m med lätt plan och bra förhållanden men långt därutöver om motsatsen).

Landningsbanornas namn står i banändarna på samma sätt som i kartan. Här heter de 11 eller 29 beroende på vilket håll man startar/landar åt (numret baseras på vilken kompassrikting bana är riktad åt, bana 11 = cirka 110 grader) och när det är parallella banor som här anges även L för left och R för right. Längre norrut är ytterligare två kortbanor som ej är i bruk = överkryssade (de har faktiskt målade kryss i verkligheten också).

Intressant läsning i G-kraft artikeln, dock resulterade det ju i ett ännu starkare flygsug... *mummel*
SvaraRadera8-9 rörselser i kontrollzonen kan ju vara en del att hålla koll på som flygledare, men sålänge piloterna gör som man säger så brukar det gå fint. Lycka till med resten av flygpassen!