Som ny studerande på TFHS, men även som nyinflyttad till Skåne, syftar det här forumet till att dela med mig av min vardag till släkt därhemma samt vänner och andra intresserade. Välkommen :)
14 augusti 2009
EK-dagen
Då var första soloflygningen i Cirrus SR-20 äntligen genomförd :) Det känns verkligen som om vi gått i mål nu efter tre intensiva (inledande) flygveckor. Planeringen var att vi skulle hinna med 19 lektioner var och avsluta med EK (enkelkommando = solo). Checked! får man säga sånär som på 1 pass för för tre av oss som blir uppskjutet tills flygningen återupptas om två veckor. Men nu är vi åtminstone ikapp de andra 6 i klassen som är på semester.
Vaknade i morse till spöregn och tänkte att idag blir det svårt - knappast någon EK. Men vi hade tur, lagom till dagens Weather Briefing klockan 07:45 klarnade det upp med bara svaga vindar. Flygpassen såg alltså ut att kunna genomföras enligt schemat.
Klockan 08.00 i morse: Klas, Magnus och David gör Preflight Inspection på sina respektive flygplan för dagen. De ska börja flyga sina EK-pass medan jag, Johanna och Mattias tar över deras flygplan lite senare.
Lite pappersarbete ska klaras av också innan det är dags att rulla. Tider, bränslebehov och utförda kontroller loggas mm.
University406 (alias David) i SE-LUF har fått klart taxa ut från hangarparkeringen av flygtornet.
Påväg till väntplats för att så småningom ställa upp och starta bana 29R.
Första EK-passet fokuseras på start- och landningsövning. Man flyger i "trafikvarvet" dvs i en rektangel: starta (i motvind), stiga och svänga runt till medvindslinjen parallellt med banan. Därefter svänger man in på final och landar i samma rikting som man nyss startat, gasar på nytt och gör om proceduren. Det kallas "studs och gå" när man övar detta och går ganska fort. Ett varv tar cirka 5 minuter.
Idag skulle vi göra 2-3 "studsar" tillsammans med lärare och därefter, om allt funkat bra, lämna flygläraren på marken och göra 3-4 stycken varv på egen hand (alltså start- och landningar enligt ovan). I det här skedet har vi övat cirka 60 start- och landningar och flygit cirka 15 timmar så man borde vara tillräckligt varm i kläderna.
Jag har ju redan flygit ensam en del innan (på flygklubb) till skillnad från flera av mina klasskompisar. Ändå stod jag där på flygfältet och trampade nervöst innan det var dags för min tur att bege mig iväg. Alltid en mycket speciell känsla att lätta första gången i ett ny flygplansmodell utan läraren utmed sig. Men pirret i magen försvinner i regel i samma ögonblick som man tar plats i cockpit och spänner fast säkerhetsbältet. Då tar fokus över.
Vy från baksits i Cirrusen. Ger en skaplig bild av instrumentpanelen. Jag tog kortet när "liftade" en kort bit ut på flygplatsområdet med Klas + lärare för att kunna ta bättre bilder :)
Dagens lektion: Först görs alltså några "studs och gå" med lärare...
...sen hoppar läraren av. Allt har alltså känts bra och man får godkännande att flyga ett par studsar på egen hand :)
Johanna redo att ge sig själv i Cirrusen - för första gången.
Magnus på final under första sololandningen. Finns bara ett alternativ just nu - att hålla tungan rätt i mun ;)
Här är jag i SE-LUG precis innan sättning. Mjukt och försiktigt :)
Det gäller att landa med rätt hastighet, rätt anfallsvinkel och kurs. Efter man ställt in flygplanet i landningskonfiguration samt kommit rätt i utgångsläget (höjd och avstånd från bantröskeln) så sänker man nosen och siktar på "sättningspunkten". Därefter justeras hastighet och höjd mestadels med hjälp av gasreglaget. Allt måste stämma för att landningen ska kunna genomföras.
Skulle något gå snett (exempelvis att en stark vindby pressar en ur kurs precis innan sättning eller att något hinder dyker upp på banan i sista stund eller att man helt enkelt flyger för långt och inte har nog rullningssträcka kvar) så kan man dock göra en Go Around. Helt enkelt ge full gas, stiga på nytt och göra om landningsförsöket.
"Klar studs och gå bana 29R"
Tillbaka på marken igen. Klas verkar nöjd!
Jag framför mitt flygplan för dagen: SE-LUG. Första soloflygningen är genomförd med godkänt resultat. Själv blev jag nöjd med 3 av 4 landningar men det är bra - då har man något att slipa på :)
Självklart blev det skålande med skumpa och grattulationer från lärare och skolchef. EK-dopet får dock vänta tills nästa vecka när de andra sex i klassen är tillbaka från sin semester.
Dagens inblandade - glada studenter och lärare!
Dagen avslutades dock inte här. Vi hade faktiskt en till flyglektion var på eftermiddagen men dessförrinnan hann vi med en långlunch på Ljungbyheds (enda?) pizzeria Jannis. Kändes välförtjänt!
Men nu - när jag skriver det här - är de tre inledande flygveckorna helt avslutade. Det känns jättekul att planeringen hållit och att vi är i fas med den andra klasshalvan. Nu väntar teoristudier under två veckor innan det är dags att flyga på nytt. För detta är bara början...
Första soloflygningen är såklart bara ett delmål i utbildningsplanen. Innan skolan slutar i årsskiftet 2011/12 så ska vi ha skramlat ytterligare cirka 250 flygtimmar i Cirrus och olika simulatorer. Vi ska dessutom bl.a. ha yrkespraktiserat 20 veckor som styrmän på vårt Host Airline (Skyways i mitt fall) och kvitterat ut vårt MPL-certifikat inkl en rad behörigheter. Det känns idag oerhört långt bort men det ska inte förminska soloprestationen idag!!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Gratulerar!!
SvaraRaderaTiden kommer att gå tokigt fort! snart sitter ni där och läser på om F50 och deras procedurer :-)
hm, flög inte Mathias SE-LUF? Jag flög iaf LUC... :)
SvaraRaderafina bilder :)
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet stämmer Johanna, då är det alltså du eller Magnus istället på bilden??
SvaraRaderaTror det är Magnus.. :)
SvaraRaderaSå jävla klint, den här bloggen är ju bara att bokmärka :D
SvaraRadera