Idag gjorde vi ett studiebesök i flygtornet här i Ljungbyhed. Ett intressant besök som gav insyn i flygverksamheten ur ett annat perspektiv än vad vi själva upplever, och kommer uppleva, som piloter. Också såklart kul att "få ett ansikte" på de flygledare vi ofta talar med på radion och se hur deras arbete utförs i praktiken.
Flygtornet är 18 meter högt och beläget i östra änden av flygplatsområdet. Här är det fotat från vår skolbyggnad - det är alltså inte mer än 50 meter mellan. Faktum är att TFHS idag ligger närmare landningsbanorna än tornet :)
Här uppe på femte våningen sitter flygledarna och håller ordning på flygtrafiken i närområdet. Vi som flyger måste (så länge vi flyger i kontrollerad luft) följa de clearerningar de ger oss vad gäller höjd, kurs, hastighet, start och landning, mm.
Sikten ut mot flygfältet är helt ok! En bit bort ses till exempel två av skolans Cirrus SR-20 påväg ut för att ställa upp och starta bana 29R.
Tornet är byggt 1953 under de militära åren (F5) och mycket av utrustningen är kvar från den tiden. Dock har de kompletterat de gamla systemen med ett antal datorskärmar som bl.a. visar kartor med flygplanens position/höjd i området.
Jag står och spanar över axeln på den ena av två flygledare (är det riktigt körigt är de tre). Verkar vara en hel del att hålla koll på även om det för tillfället var rätt lugnt i luften.
Här är ett foto taget från tornet i riktning västerut mot Ljungbyheds två parallella landningsbanor, den vänstra (29L/11R) som är 2214m och har banbelysning och den högra (29R/11L) som är något kortare; 2010 meter (man får nog klicka på bilden för att kunna urskilja dem). Hitom dessa, i mitten av bilden, ses SAAB Aerotech som bl.a. utför service på försvarets SK-60 och längst ner i bild till vänster syns delar av vår skolbyggnad...
Här är en bättre bild på skolbyggnaden. TFHS håller till i den vänstra delen av huset (lektionssalar, kontor, etc) medan bl.a. brottar- och golfgymnasium håller till i den högra delen(?). Ljunghusen där vi bor är cirka 50 meter till väster om denna byggnad. Nära till skolan alltså :)
Här är vy åt norr över hangarerna. Eftersom militären har lagt ner verksamheten här i Ljungbyhed (1998) används de idag till lite allt möjligt. Närmast ligger brottargymnasiets lokaler som även innehåller det gym jag brukar träna på. Längre bort håller en flygmekanikerskola till samt Ljungbyheds Aeronautiska Sällskap, en flygklubb som mest flyger gamla militära plan. Allra längst bort till höger ligger TFHS hangarer där våra flygplan finns: 5st Cirrus SR-20, 6st Piper PA-31 samt en Beechcraft200-simulator. Till vänster i bild skymtas de två korta landningsbanorna som är tagna ur bruk (här brukar det pågå biltester mm).
Det var det. Nu från det ena till det andra! I samband med ett besök i Göteborg i helgen passade jag på att besöka Borås Air Show på Viareds flygplats. Det var en välbesökt tillställning både av intresserade åskådare och av olika (mer eller mindre udda) flygmaskiner. Här nedan är ett urval, två filmklipp från de mest spektakulära uppvisningarna enligt min mening. Tyvärr har jag inte hittat några inspelningar från helgens show men dessa filmklipp är samma piloter och flygplan som vi såg fast från tidigare tillfällen.
Detta är tokstollen Jurgis Kairys från Litauens aerobatiska landslag :) Han flyger en Sukhoi SU-26 viket är ett ensitsig aerobaticplan som tillverkades i fd. Sovjetunionen från 1984 och framåt. Flygplanet designades för att tåla G-belastningar på +12G till -10G och har en rollhastighet av hela 400 grader per sek!! Vikt kring 1000kg och motor på 360 hästkrafter...
Detta är avancerad flygning med DG-1000S - ett tvåsitsigt segelflygplan som ägs av Borås segelflygklubb. En otrolig uppvisning med musik i bakgrunden :D Flygplanet har en spännvidd på 18-21 meter beroende på användningsområde (vid avancerad flygning förkortas vingspetsarna) och tål belastningar på +7G till -5G. Som snabbast når det hastigheter på 270km/h!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar