29 januari 2010

Tillbaka i tempo

Principles of flight och Airframes and systems är mestadels på tapeten numera dvs kunskap om flygplanets uppbyggnad och hur det går tillväga för att flyga. En hel del fysik. Vi läser även Powerplant, Electrics och Mass and Balance men det har inte tagit fart på samma sätt ännu.

Som väntat blev det lite av en "chockstart" efter jullovet men nu har två veckor gått och man börjar känna sig i fas med plugget. Gäller att hitta en lagom nivå :) Kul är det hur som helst!

Vintern har tagit ett starkt grepp om Ljungbyhed. Minus 20 är det ikväll och snön som föll innan jul ligger kvar. En hel del därtill dessutom. Bra jobbat Skåne!

Johanna och Staffan. Detta är på golfbanan bakom huset vi bor i, längst flygfältet. Fint va!?

Ser ut att bli teoristudier även kommande vecka. Var snack om att påbörja flygskolningen igen men det skjuts nog upp ytterligare ett par veckor. Vi har mycket flygning framför oss så därför vill vi komma igång så snart det går. Vädret blir nog det som slutgiltigt avgör när var hur. Ena klasshalvan av klassen har flugit simulator den här veckan medan vi övriga 6 har haft teorilektioner.

I hangaren trängs i dagsläget sex PA-31 Navajo (längst bak), fem Cirrus SR-20 (i förgrunden), en SK-60 och en Vampire DH-100 (längst långsidan). Alla olika typer syns faktiskt på bilden...

Piper PA-31 Navajo. Dröjer nog till sommaren innan vi börjar flyga dessa. TFHS gamla trotjänare.

Cirrusarna genomgår rätt omfattande service under vinteruppehållet. Alla är dem mer eller mindre isärplockade.

Försvarets SK-60 servas i Ljungbyhed av Saab Aerotech och kommer och går därför rätt ofta. Ett exemplar har av någon anledning stått i vår hangar sen en tid tillbaka. Klagar inte :)

Under hösten plockade vi fram ett klassmärke enligt TFHS-tradition. Givetvis måste ett exemplar klistras upp utmed de andra på byns Konditori :) Sveriges mest prisvärda konditori för övrigt!

"TFHS - Lund University School of Aviation - 09:1" Det är vi det!

Mycket trampolin på idrottslektionerna på slutet. Vår lärare har tränat på elitnivå så han är lika glad som vi att få hoppa :) Nästa vecka blir det simning igen men också ett besök av skidbacken på Hallandsåsen. Ska bli intressant att se hur det ser ut.

Det snackas en hel del om MPL-certifikatet på nätet (alltså det vi läser här på TFHS). Utbildningsformen är ännu ganska ny och jag har försökt beskriva den i ett tidigare inlägg. Nu finns även en artikel att läsa på Flygtorget.

Min inställning till MPL är rakt igenom positiv, dock råder (som alltid vid förnyelse) delade meningar kring hur "bra" upplägget är i förhållande till det gamla/traditionella viset att utbilda piloter. Tyvärr kastas det även en del skit fram och tillbaka på de olika debattforumen men man får sålla bland inläggen efter eget förnuft... Tänkte skriva ett par rader kring detta lite senare.

1 kommentar:

  1. Sk60 108 har använts i utbildningssyfte på den flygtekniska skolan i ljungbyhed, men den blev för sliten så skolan skaffade en annan. 108 är tänkt att stå på museet i ljungbyhed vad jag vet.

    SvaraRadera