16 februari 2010

Och snön öser ner...

Veckorna går fort nu och det händer mycket! Brukar ju alltid skriva att "tempot är högt" men det är det verkligen - hela tiden. Men nu är man van och det känns helt okej. Roligt rent av trots tjocka högar med studielitteratur :)

Förutom teoristudierna på ATPL-block 2 (aerodynamik, elektronik, motorlära, massa&balans samt flygplanskännedom och flygplanssystem) börjar flygningen ta fart parallellt. Har blivit en del simulator förra veckan och nästa vecka kör den riktiga flygningen igång!

Här är hangaren där alla skolans flygplan finns. Här står även skolans simulator som vi övat i hela förra veckan.

Så här ser det ut innanför dörren. Här sitter man och väntar och läser på inför sitt flygpass (om man inte står vid datorerna och kollar vädret eller skickar in färdplaner). Före varje pass har man en "briefing" med sin lärare så det gäller att var på plats en halvtimme i förväg.

FNPT II-simulatorn (Flight Navigation Procedure Training device) som är en riktig fullt fungerande (simulerad) cockpit placerad framför tre projektorskärmar. Här flyger vi inledningsvis 26 timmar då vi övar procedurer och handhavande i lite större flygplan (har cirka 15 timmar hittills). I ett senare skede kommer vi flyga MCC utbildningen här, dvs Multi Crew Cooperation då vi lär oss samarbeta Kapten+Styrman. Tio 4-timmarspass innebär det.

Flygprocedurerna görs mycket till hjälp av flygplatskort (här är ett litet urdrag från ett). Man flyger alltså på ett visst förutbestämt sätt med hjälp av olika typer av navigeringshjälpmedel t.ex. då man ska starta eller landa eller vänta/cirkulera i väntlägen. Gäller att flyga rätt kurs, från rätt håll, på rätt höjd med rätt fart och så vidare. Dessutom vara observant på flygplanets status. Utmanande och detta är bara början haha :)

Övningarna avslutas med en utvärdering då man tillsammans med läraren går igenom passet. Vad som gått bra och mindre bra. Godkänns man på övningen så går man vidare till nästa, annars får man göra om det. Sedan ett kort utlåtande i stil med detta :) Man måste ju få skryta lite på sin egen blogg :P

Vad gäller de "riktiga" flygningarna i Cirrus och PA-31 så tar det fart igen nästa vecka. Jag är inplanerad på ett repetitionspass på tisdag och en lång soloflygning till Göteborg på torsdag. Rakt in i hetluften alltså efter mer än 2 månaders vinteruppehåll. Det är riktigt mycket flygning som ska hinnas med nu framöver under våren, sommaren och in på hösten. Skolan kommer verkligen gå på högvarv :) Ser fram emot att komma upp i luften igen!

På idrotten har vi besökt Vallåsen en timme norrut med bil. Skåne bjuder ju på riktigt mycket snö i år så åkningen var helt okej :) kanske lite väl korta backar men man får ta det för vad det är.

I övrigt blir det mest simträning och trampolinhoppning (studsmatta) på idrottslektionerna. Förra gången var det 6:e simlektionen så nu börjar crawlet sitta :) och sist testade vi även volter på trampolinen. Välkomna pauser från läsningen!

På tal om något helt annat så såg att det kommit upp ännu en artikel om TFHS på Flygtorget. Denna gång om skolan i allmänhet. Förra gången skrevs det ju om MPL-certifikatet (se länk i förra inlägget).

Tänkte bjuda på lite vinterbilder från Ljungbyhed avslutningsvis :)





Vi har en del snö, eller hur!? Och för att knyta an till rubriken så faller snön även nu utanför mitt fönster (klass 1 varning i skåne).

Det får bli allt för den här gången. Ha det gott :)

2 kommentarer:

  1. Nä, snön öser inte ner. Askan öser ner.

    SvaraRadera
  2. Nu när askan slutat ösa ner är det pollen som fastnar i våra näsborrar.

    SvaraRadera