29 juli 2009

Dags att stiga upp

Då menar jag alltså upp mot skyn... men det speglar visserligen de tidiga mornarna här på TFHS också ;) Äntligen har den praktiska flygskolningen påbörjats och än så länge har vädret varit med oss, alla har kunnat genomföra lektionerna som planerat.

Nu är vi i luften! SE-LUG lättar på bana 29R.

Förväntningarna på Cirrus SR-20 har varit höga från min sida men samtidigt har jag gått och funderat på "Hur stor skillnad kan det egentligen vara från det jag flugit tidigare?" Svaret fick jag redan första flygpasset - enorm skillnad - och ännu har jag bara skrapat på ytan :)

Flygmaskinen är grym både till interiör, flygkänsla och instrumentering (finns att se en bild på cockpit i ett tidigare inlägg). Fräckast är nog ändå LCD-skärmarna som verkar kunna svara på det mesta... Får man exempelvis ett annat flygplan för nära inpå hör man "Traffic! Traffic!" i lurarna och planet visas på en kartbild. Du informeras även om groundspeed, verklig kurslinje, aktuell vindriktning och vindhastighet, avstånd till flygplatser runtomkring, etc etc. Den assisterar också ex vid magring av bränslet, aktiverar transpondern automatiskt samt erbjuder en fullständig autopilot som flyger planet efter angivna kurser, waypoints, höjder, etc etc... Detta är bara ett axplock.

Johanna efter skolpass med LZ. Hon och Klas har hunnit fyra lektioner i Cirrusen. Vi andra har bockat av tre pass - på tre dagar :)

Norrmännen flög EK under tisdagen - deras första flygning utan lärare med i planet. Skulle egentligen ha hunnits med innan semestern men vädret ville annat. De gjorde var och en ett par sk "studs och gå" och vid dagens slut blev det såklart fotografering. En i klassen återstår dock som olyckligt var sjuk därför blir det EK-dop först om några dagar.

Våra flygpass hittills har fokuserats på att nöta in rutiner kring Preflight Inspection och Normal Procedures Checklist. Dvs förberedelser/kontroller inför flygning och grundläggande handhavande under flygning = taxa, stig, sjunk, cruise, svänga, hålla höjden, flyga rent, navigera... Vi har även nosat lite på start, landning, inflygning, etc. Såklart en del repetition för egen del men SR-20 skiljer sig rejält från PA-28 som jag är van. M a o nya rutiner att minnas och en ny jakt efter den där "flygkänslan" som så småningom infinner sig när de grundläggande bitarna börjar falla på plats.

Man får med sig en hel del skit ner på marken. Hundratals insekter går sitt öde till mötes mot flygplanskroppen och dess kvarlevor måste givetvis torkas bort. Inte bara för att det ska se snyggt ut - det är jätteviktigt att flygplanet (framförallt vingarna) är släta och rena för att ge maximal lyftkraft.

Johanna och David putsar på SE-LUF. I bakgrunden syns 3 av skolans 6 tvåmotoriga Piper PA-31.

Har riktigt mycket att plugga på nu. Intensivt såhär till en början när så mycket är nytt. Men om ett par dagar hoppas jag att man hinner ikapp lite så att även teoriböckerna får plockas ner från hyllan. Nu går tiden före/mellan/efter flygpassen istället åt att bläddra i Operation Manual, Pilots Operating Handbook, Pilot Study Guide och Course Training Manual... *pjuhh*

Slutligen. Brandkåren var här och "hälsade på" efter att brandlarmet aktiverats i Ljunghusen. Så vitt jag vet hittade de ingen eldsvåda... tur det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar