25 november 2009

November

Nu ångar det på för fullt. Kanske inte med flygningen men dock på teorisidan. Flera prov den här och nästa vecka. Än så länge delprov men inom 2-3 veckor ska kurserna Meterologi, General Navigation och Airlaw tentas av. En hel del läsning kan jag lova, känns som om jag inte gjort något annat sista 7 dagarna :)

Parallellt pågår viss flygning, 1-2 dagar i veckan på sin höjd eftersom vädret är så risigt nu under hösten... vintern...? Ja, vad är det för årstid här egentligen!?? Jag är van snö och kallt vid det här laget. Här verkar oktober till ... mest vara en lång blöt dimperiod.

Det är i alla fall mörkerflygning som gäller nu. Verkligen en ny annorlunda upplevelse :) Var ute på en navigering igårkväll via bl.a. Kristianstad och Malmö och det var magiskt. Inte minst den "matta" av ljuspunkter som skapas av all tätbebyggelse längst kusten mot Danmark. På det Öresundsbron, Turning Torso och andra "höjdpunkter"...

Kristianstad flygplats var stängd och nedsläckt så där gick det inte att landa (såg inte ens landningsbanan i mörkret) men Sturup (Malmö flygplats) var såklart öppen. De har dessutom betydligt mer omfattande belysning på sin landningsbana än vi har här i Ljungbyhed. Kanske tur det det för det blåste bra mycket sidvind under landningen :) Det blev en snabb "studs och gå" innan återfärden norrut. Totalt 1,5 timmar i luften.

Efter lite sammanräkning har jag insett att jag passerat 100 flygtimmar nu med "Singel Engine Piston" som det kallas eller "enmotoriga kolvmotorflygplan under 5,7 ton" för att prata svenskt fackspråk. Drygt 57 timmar Piper PA-28 på klubb har det blivit och hittills 44 timmar Cirrus SR-20 här på TFHS.

Har i och för sig ytterligare drygt 60 flygtimmar Motorfalke SF-25B men det räknas till en annan kategori nämligen turmotorsegelflyg. Och kan det vara drygt 10 simulatortimmar vi hittills suttit i simulatorn? Det räknas separat som "Synthetic Training"...

Insåg även att jag nått upp till 497 starter och landningar. Så nära hehe... det kanske borde firas på något vis? Alltså nummer 500. Egentligen skulle det bli av ikväll då jag hade inplanerat ett landningspass (mörker) med ni vet... höstvädret... bättre lycka imorgonkväll! Det är faktiskt soloflygning som gäller på det mörkerpasset. Känns spännande och utmanande :) det är bra mycket knepigare än dagtid.

Hann med ett besök i Åre förra helgen. Jättekul att träffa mina gamla klasskompisar och jätteskönt att andas fjälluft två dagar. Än är det inte så vintrigt men temperaturen var kring -10 (hörde att första liften öppnade bara några dagar senare - 20 november). Hoppas på fler helger där under våren!

Redan julmysigt på Åretorget (även om min mobilkamera knappast gör bilden rättvis).

Bör nämnas att jag på tillbakavägen från helgbesöket fick uppleva en rejält dimmig från start Åre/Östersund och en autolandning på Arlanda inifrån cockpit (Boeing 737-800). Rejält dålig sikt med andra ord men inga direkta problem för flyget. Det som slog mig var hur dåligt inflygningsbelysningen syntes på Arlanda trots att den var uppskruvad på max. I klart väder blir man nästan bländad ("som att slå på solen" som en klasskompis uttryckte det) men här skymtade vi ljuset först på 100 meters höjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar