4 november 2009

En vanlig dag

Skolan bad några av oss studenter beskriva "en vanlig dag på TFHS" för att kunna publicera det på hemsidan. Antar att det finns att läsa där inom kort under rubriken/fliken Student. Håll ögonen öppna :)

Publicerar även min text här på bloggen - den passar ju bra i sammanhanget ;P Mycket finns nog redan återgivet i tidigare inlägg men det kanske väver samman helheten ännu bättre. Jag har rätt dåligt med bilder från lektionerna etc så det kan hända att jag fyller på allt eftersom...

Teoriveckor
Att beskriva en vanlig dag på TFHS är svårt. Dels då veckorna varierar en hel del beroende på om vi har teori eller flygning på schemat men också eftersom utbildningen hela tiden förändras i takt med vår inlärning. Från att ha introducerats i ett 4-sitsigt flygplan i våras (som för många var en helt ny upplevelse) ska vi innan utbildningens slut yrkespraktisera som styrmän på tung luftfart inom ett kommersiellt flygbolag.

Min klasskompis Johanna har beskrivit en flygvecka varför jag tänkte skriva lite om våra andra typer av skoldagar - teoriveckorna. Det blir oftast så att vi varvar dessa två – ena veckan flygning och nästa teori – ibland i halvklass men vanligtvis i helklass.

Teoridagarna rymmer fyra lektionstillfällen enligt fastställda tider. Två lektioner före lunch och två därefter varvid varje lektion är 1,5 timme med kort rast på mitten. Sen förekommer såklart dagar med färre lektioner än fyra och desto mer egenstudietid. Starttiden på morgonen är dock för det mesta klockan åtta.

Sedan några veckor tillbaka tentade vi av PPL-teorin för att så småningom (när de tillhörande flygövningarna är gjorda) erhålla Private Pilot License, på svenska kallat privatflygcertifikat. På teorisidan läser vi numera den efterföljande ATPL-teorin som syftar till en framtida yrkesroll som pilot (Airline Transport Pilot License). ATPL-teorin inkluderar många ämnen, totalt 15 stycken som vi läser uppdelat i flera block. Inledningsvis Airlaw, Meteorology och General navigation.

Delprov görs regelbundet, så kallat Progress Test för att följa upp att alla hänger med. Detta sker skriftligt medan slutproven för dessa ämnen skrivs över internet direkt för Transportstyrelsen.

Huvuddelen av teoriundervisningen sker på klassiskt vis med whiteboardtavla och projektor. Tack vare att klasserna är relativt små på Trafikflygprogrammet (i år 12 elever) möjliggör det föreläsningar med mycket frågor och diskussioner. Lärarna har alla stor erfarenhet från flygning och bär såklart på ett minst lika brinnande intresse för ämnesområdena. Därför omfattar undervisningen ofta betydligt mer än vad man kan läsa sig till i teoriböckerna. Fakta kompletteras med historier ur verkligheten som gör studierna intressantare och kopplingen till yrkesrollen än tydligare.

Idrottslektioner förekommer vid 1-2 tillfällen varje teorivecka. Inom detta ämne har vi elever stor möjlighet att påverka innehållet och närområdet bjuder på goda förutsättningar för en lång rad idrotter. Även teori i form av kost, anatomi, mm. står på programmet. Vanligtvis börjar vi med den undervisningen cirka en halvtimme innan vi går ut och rör på oss.

Hittills har vi bl.a. testat på pulsträning, tennis, simning, gymnastik och styrketräning samt fått se strövområdena kring Söderåsen (ett naturreservat några kilometer bort). Idrottslektionerna är kul och inspirerande och ger en bra balans i de annars ganska stillasittande teoriveckorna. Men de fyller såklart en viktigare funktion än så genom att grunda en bra hälsa inför framtiden i cockpit. Pilotyrket må vara stillasittande men kräver full närvaro från alla sinnen och inte minst uthållighet.

Under lunchtimmen mitt på dagen går vi hem till vårt boende i ”Ljunghusen” för att laga mat var för sig, vissa i matlag. Några lunchlådor behövs inte eftersom skolan ligger så pass nära (50 meter). De korta rasterna mitt i ämneslektionerna spenderas dock i allrummet på skolan där kaffeautomat och sittplatser finns. Det brukar inte vara någon direkt rusning dit - hälften av skolans elever har ju flygvecka och befinner sig antingen i luften eller borta i hangarerna.

Även efter skolan sitter vi vanligtvis och läser, i alla fall en timme eller två. Det kanske låter som mycket plugg men faktum är att miljön leder till detta. Vi bor tätt tillsammans, relativt isolerat (Ljungbyhed är ingen världsmetropol) och delar samma intresse. Mycket bättre studieförutsättningar får man nog ingen annanstans, det blir naturligt att vi sitter och pratar flygning. Om vi inte läser och gör frågor ur teoriböckerna eller planerar kommande flygnavigeringar så pratas det om dagens utförda flygpass, om kommande övningar och om flygning i allmänhet.

Thomas (HOL) TFHS 09:1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar